سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دنیای فناوری و اطلاعاتpolymer (شیمی.نانو.مکانیک.پلاستیک.لاستیک.)


عاشق آسمونی
عاشقان
لحظه های آبی
پرسه زن بیتوته های خیال
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
هو اللطیف

● بندیر ●
مهندسی پلیمر(کامپوزیت.الاستومر. پلاستیک.چسب ورزین و...)
بی عشق!!!
آخرین روز دنیا
مُهر بر لب زده
%% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
کانون فرهنگی شهدا
یک کلمه حرف حساب
روانشناسی آیناز
داشگاه آزاد دزفول
.: شهر عشق :.
بانک اطلاعاتی خودرو
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
پتی آباد سینمای ایران
منطقه آزاد
رازهای موفقیت زندگی
نور
توشه آخرت
عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
گروه اینترنتی جرقه داتکو
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
ایـــــــران آزاد
پزشک انلاین
این نجوای شبانه من است
رویابین
* روان شناسی ** ** psychology *
حباب زندگی
ثانیه
دست نوشته
در تمام بن بستها راه آسمان باز است
مهندسی متالورژِی
دوزخیان زمین
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
mansour13
به دلتنگی هام دست نزن
حقوق و حقوقدانان
هامون و تفتان
قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی
کشکول
وبلاگ تخصصی مهندسی عمران
خبرهای داغ داغ
باران کوثری
عشق صورتی
دنیای بهانه
عشق طلاست
خانه اطلاعات
من هیچم
قدرت ابلیس
غلط غولوت
انجمن مهندسان ایرانی
just for milan & kaka
چالوس و نوشهر
نامه ی زرتشت
دنیای واقعی
تارنما
سامانتا
دختر و پسر ها وارد نشند اینجا مرکز عکس های جدید ودانلوده
محرما نه
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
ماهیان آکواریمی
قدرت شیطان
.... تفریح و سرگرمی ...
عد ل
راز و نیاز با خدا
عاشقان میگویند
جزیره ی دیجیتالی من
خلوت تنهایی
پرسش مهر 9
نـــــــــــــــــــــــــــــور خــــــــــــــــــــــــــــدا
اس ام اس عاشقانه
طوبای طوی
قلم من توتم من است . . .
منتظران دل شکسته
محمدرضا جاودانی
روح .راه .ارامش
اهلبیت (ع)
::::: نـو ر و ز :::::
باور
در سایه سار وحدت
چشمای خیس من
جالبــــــــــات و ....
دنیای پلیمر
کسب در آمد از اینترنت
سخنان برگزیده دکتر شریعتی
شناسائی مولکول های شیمیائی
بانک اطلاعات نشریات کشور
استاد سخن پرداز
لینکستان
سایت تخصصی اطلاع رسانی بازیافت
صنعت خودرو
پلیمرهای نوری
انجمن های تخصصی مهندسی پزشکی
سایت تخصصی پلیمر
مهندسی صنایع پلیمر
فرشته ای در زمین
نجوا
مجلات دانش پلیمر
امام رضا
سکوت شب
برای آپلود مطلب اینجا را کلیک کنید
وبلاگ تخصصی گزارش کار های آزمایشگاه
پشت خطی
بانک اطلاعات نشریات کشور
کتابخانه عرفانی ما
فناوری
بهترین سایت دانلود رایگان
آگهی رایگان صنایع شیمیایی
امار لحظه به لحظه جهان
محاسبه وزن ایده ال
کتابخانه مجازی ایران
مرکز تقویم
عکس هایی از سرتاسر جهان
سایت اطلاعات پزشکی
موتور ترجمه گوگل
پایگاه اطلاع رسانی شغلی

اولین دانشنامه نرم افزار ایران
بانک مقالات روانشناسی
جدول
اپلود عکس
اوقات شرعی
ضرب المثل ها وحکایت ها
متن فینگیلیش بنویسید و به فارس
دانلود نرم افزار
سایت تخصصی نساجی
طراح سایت
مرجع اختصاصی کلمات اختصاری
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
این چیه؟
معماری

 
حداقل چهارصد سال از اختراع تلسکوپ می‌گذرد و کشفیات ارزشمندی با تلسکوپ‌های مختلف انجام شده است، اما برخی از آن‌ها برای همیشه در تاریخ ماندگار شده‌اند و هیچ ابزار علمی دیگر نمی‌تواند با آن‌ها رقابت کند.

رصدخانه جمینی

داشتن دو چشم بهتر از داشتن فقط یک چشم است. به‌همین دلیل تلسکوپ‌های نور مریی/فروسرخ جمینی دوقلو...


ادامه مطلب

ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور


قمرهایی که در مدار سیاره های انگشت شمار منظومه خورشیدی در حرکتند در واقع اجرام ناشناخته ای هستند که امید یافتن حیات در آنها بسیار بالا بوده و در عین حال ویژگی های عجیب در برخی از آنها حیرت دانشمندان را برانگیخته است.


شاید قمرها از نظر ابعاد در برابر سیاره ها بسیار کوچکتر به نظر بیایند اما گاهی اوقات از نظر ویژگی و ساختار نسبت به سیاره خود به شهرت بالاتری دست پیدا می کنند. تعداد قمرهای شناخته شده در منظومه خورشیدی از تعداد سیاره های شناخته شده بسیار فراتر بوده و به صورت تقریبی به ازای هر سیاره 20 قمر وجود دارد که در عین حال این کره های سنگی از تنوع و گوناگونی بالایی نیز برخوردارند.

در منظومه خورشیدی قمرهای ناهمواری مانند قمر تایتان وجود دارند که پیچیدگی ساختار آنها با سیاره ها برابری می کند، قمرهایی که می توانند مقصد آینده انسان برای زندگی باشند. سال 2010 آغاز چهارمین قرنی خواهد بود که از کشف چهار قمر سیاره مشتری توسط گالیله می گذرد و به همین دلیل نشریه نیوساینتیست به معرفی 10 قمر مرموز منظومه خورشیدی پرداخته است.

جهنم منظومه خورشیدی، Io: این قمر که به صورت کامل از حفره های گوگردی پوشانده شده و تحت تاثیر شدید تشعشعات قدرتمند و فعالیتهای آتشفشانی قوی قرار دارد به جهنمی کوچک در منظومه خورشیدی تبدیل شده است. Io یکی از قمرهای داخلی سیاره مشتری به شمار می رود یکی از آتشفشانی ترین جهانهایی است که تا به حال شناخته شده و میزان مواد مذابی که از آتشفشانهای این قمر به بیرون پرتاب می شود 100 بار از میزان مواد مذاب آتشفشانهای زمین بیشتر است. این در حالی است که ابعاد این قمر تنها یک دوازدهم سیاره زمین است. سطح این قمر از دریاچه های جوشانی از سنگهای مذاب پوشانده شده است که بزرگترین آنها وسعتی برابر 200 کیلومتر دارد.

گردوی سیاه و سفید، Lapetus: حتی یک نگاه گذرا به قمر سیاره زحل می تواند عجیب بودن آن را نمایان سازد زیرا نیمی از قمر Lapetus به رنگ سیاه و نیمی دیگر از آن به رنگ سفید درخشان است. در عین حال دو قطب این قمر به شکلی عجیب مسطح بوده و اطراف آن به شدت دچار ضربه و فرورفتگی شده است. حلقه ای برآمده و خاکی مرز استوای این قمر را مشخص کرده و ظاهری گردو مانند به این قمر بخشیده است. بخش سیاه رنگ این قمر تنها لایه ای باریک با ضخامتی کمتر از یک متر است که بخش عمده قمر را پوشانده است و بخش سفید رنگ آن نیز از بخار آب منجمد شده ناشی از بخش سیاه رنگ پوشیده شده است. ساختار واقعی این قمر همچنان مرموز باقی مانده است. جرم کم آن نشان می دهد 80 درصد این قمر از یخ و 20 درصد آن از سنگ تشکیل شده است.

اروپا، انسلادوس و تریتون: این سه قمر مشهور در دسته فعالترین قمرهای شناخته شده در منظومه خورشیدی به شمار می روند که در عین حال امید به یافتن نمونه های بسیار کوچکی از حیات در آنها وجود دارد. اروپای سیاره مشتری پوسته ای کاملا یخی دارد اما هسته سنگی آن به واسطه حرارت های کشندی گرم می شود، این حرارت به واسطه تغییرات کشش گرانشی از جانب مشتری و به واسطه مدار بیضوی کره ماه به وجود می آید.

میزان فعالیت در انسلادوس بسیار شدیدتر از اروپا است زیرا این قمر از آبفشانهای بسیار بزرگی در مناطق قطبی برخوردار است که این آب فشانها مقادیر زیادی یخ و بخار آب را به بالا پرتاب می کنند که بخشی از این مواد به شکل برف به سطح قمر باز می گردند آن را به یکی از سفیدترین اجرام منظومه خورشیدی تبدیل می کنند.

با این همه قمرهای منجمد اروپا و انسلادوس با درجه حرارت 100 و 75 کلوین نسبت به قمر تریتون سیاره نپتون بهشت منظومه خورشیدی به شمار می روند زیرا درجه حرارت در این قمر برابر 40 کلوین یا منفی 230 درجه سلسیوس است. سطح تریتون به صورت کامل از لایه های یخی متشکل از آب، نیتروژن و متان پوشیده شده است. با این همه این قمر بسیار فعال بوده و از آب فشانهای متعددی برخوردار بوده و اتمسفر نازک نیتروژنی آن عامل ایجاد فصلهای مختلف در این قمر است.

قمرهای بشقاب پرنده ای، پن و اطلس: اکثر قمرهای منظومه ظاهری کروی و هموار دارند و یا توده ای بزرگ از سنگهای فضایی هستند. اما قمرهای پن و اطلس سیاره زحل با برامدگی هایی در مرکز یک صفحه وسیع به بشقاب پرنده ها شباهت زیادی دارند. اطلس که نسبت به پن بسیار مسطح تر است قطری برابر 18 کیلومتر دارد و وسعت آن 40 کیلومتر برآورد شده است. شکل عجیب این قمرها همچنان عامل شگفتی دانشمندان باقی مانده

است زیرا چرخش قمرها می تواند برای ایجاد ظاهری بیضی مانند کافی باشد. برخی گمان می برند به دلیل نزدیکی مدار این دو قمر به مدار زحل ، امکان برخورد قطعات یخی زحل با بخشهای مرکزی این دو قمر و تراش دادن آن به شکل کنونی وجود دارد.

قمر سرگردان، Nereid: بر خلاف حرکت آرام قمرها در مدار سیاره های خود، قمر Nereid سیاره نپتون آرامش منظومه را مختل کرده و در مسیری کاملا نامنظم در حرکت است. این قمر ناشناخته با ابعادی در حد متوسط در یکی از نامتعارف ترین مدارهای منظومه در حرکت است به شکلی که در بخشی از این مدارگردی، قمر 9 میلیون کیلومتر از نپتون فاصله می گیرد و در بخشی دیگر به فاصله 1.4 میلیون کیلومتری آن می رسد.

تایتان ، نیمه گم شده زمین: شاید بتوان گفت تایتان یکی از عجیب ترین قمرهای منظومه خورشیدی است زیرا به شکل ترسناکی به زمین شباهت دارد. چهره ای که به تازگی از تایتان آشکار شده است نمایانگر ویژگی های اقلیمی مشابه زمین است: دریاچه ها، تپه ها، غارها، دره های منشعب شده ناشی از جریان رودها، سطوح گل آلود و بیابانها از ویژگی های ظاهری این قمر هستند که با زمین مشترکند. در عین حال اتمسفر ضخیم نیتروژنی این قمر غبار، بخار آب و ابرهای بارانی را در خود حفظ می کند به طوری که به توصیف یکی از دانشمندان این قمر کاملا به انگلستان شباهت دارد. این قمر در فاصله ای 10 برابر فاصله زمین تا خورشید در مدار زحل در حرکت است و به همین دلیل حرارت آن در بیشترین حالت به منفی 180 درجه سلسیوس می رسد. مطالعات جدید نشان می دهد دریاچه های این قمر ترکیبی از 80 درصد اتان و مقادیری پروپان، متان و استیلن است که می توانند منابع مناسب غذایی برای شکل گیری حیات در این قمر باشند.

ماه، ناجی زمین: ابعاد بزرگ کره ماه می تواند ناشی از گذشته منحصر به فرد و منشا آن باشد. قمرها معمولا به دو روش شکل می گیرند، ترکیب مواد در ابرهای غبار آلود کیهانی و یا جذب اجرام کیهانی به واسطه کشش گرانشی سیاره ها اما ماه زمین تولد متفاوتی داشته است. ماه زمانی متولد شده است که بک جرم شبه سیاره ای در حدود 4.5 بیلیون سال پیش با زمین جوان برخورد کرده است. این پدیده کیهانی به نفع زمین تمام شد زیرا ماه عاملی برای تثبیت گردش محوری سیاره زمین شد و یکی از عوامل اصلی تغییرات شدید جوی را از زمین دور کرد.

بزرگترین قمر شناخته شده در منظومه خورشیدی قمر Ganymede سیاره مشتری است که قطری برابر پنج هزار و 270 کیلومتر برخوردار بوده و از عطارد و ماه زمین بزرگتر است داشتن میدان مغناطیسی قدرتمند نشان دهنده وجود هسته فلزی در این قمر است.

تاکنون در حدود 1701 قمر در منظومه خورشیدی شناخته شده و نامگذاری شده اند با این حال به دلیل اینکه تعریفی دقیق برای کوچکترین ابعادی که یک جرم برای قمر بودن نیاز دارد، ارائه نشده است، در صورتی که بتوان هر جرم در حال گردش در مدار سیاره ها را قمر نامید، تعداد قمرهای موجود در منظومه خورشیدی فراتر از حد تصور خواهد بود.


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور
نوبل شیمی 2010 برای ساخت ابزارهای دقیق شیمی آلی
دستاورد 3 دانشمند آمریکایی و ژاپنی در ابداع روشی برای پیوند اتم‌های کربن به‌طور دقیق که «کراس‌کاپلینگ با کاتالیست پالادیوم» نام گرفته، نه‌تنها باعث رونق روزافزون شیمی آلی و تولید محصولات پیشرفته شده، که آن‌ها را به دریافت جایزه نوبل شیمی نائل کرده است.

فرهنگستان سلطنتی علوم سوئد، جایزه نوبل شیمی 2010 را به ریچارد هک، ای‌ایچی نگیشی و آکیرا سوزوکی برای «کراس‌کاپلینگ با استفاده از کاتالیست پالادیوم در سنتز آلی» اهدا کرد....

 


ادامه مطلب
ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

با سلام :

آخرین تصاویر ماهواره هواشناسی از ایران و خاورمیانه


 تصاویر سایر قاره ها را در ادامه مشاهده نمایید.  


ادامه مطلب


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور
 اولین خودروی آبی جهان

sQuba اولین خودرویی در جهان می باشد که به طور کامل قابلیت حرکت در زیر آب را دارا می باشد.در واقع ایده ی اولیه این خودرو زمانی در ذهن رئیس شرکت سازنده نقش بست که او در حال دیدن فیلم جیمزباند بود.زمانی که او ماشین خیالی که زیر آب در حرکت بود را دید به فکر فرو رفت او می گوید : " برای سه دهه من تلاش کردم تا بفهمم که چگونه می توان خودرویی طراحی کرد که در زیر آب حرکت کند . و حالا ما شاهد این هستیم که این رویا به حقیقت پیوسته است."

این خودرو می تواند در زیر آب تنفس و حرکت کند درست شبیه یک زیردریایی. با آن می توانید به یک سفر دریایی بروید و در عمق آب از مناظر زیر آب دیدن کنید.

متن کامل در ادامه مطلب


ادامه مطلب

ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

 

اکسیداسیون هیدروکربنها فرآیند مهمی است که مدتهاشناخته شدهاست.واکنش ترکیبات آلی که بر اثر حمله مولکولی اکسیژن آغازشده اند خود اکسیداسیون نامیده می شود. اکسیداسیون نه تنها به خاطر اینکه در صنعت پتروشیمی برای تولید مواد شیمیایی اکسیژنه شده مفید و مواد خام استفاده می شئد بلکه بلکه به خاطراینکه اغلب عامل تخریب پلیمرهاست ، فرآیند مهمی به شمار می رود.

خوداکسایش ترکیبات اشباع نشده مثل روغنها (نفتاها) لاستیک وغیره گزارش شده است که ویژگیهای اصلی فرآیند(مثلاٌ ،نوع خودشتاب دهندگی جذب اکسیژن درمقابل منحنی زمان،تشکیل پراکسیدها و غیره ) نیز درقرنپیش مشاهده شده اند. مطالعات وبرسی های شدید و ویژه در مورداکسیداسیون لاستیک که در اوائل دهه 1940 بوسیله اتحادیه تولید کنندگان لاستیک انگلیسی آغاز شده بود منجر به پیشرفت طرح BAS  خود اکسایش گردید

این طرح شامل کلیهمراحلمهم در اکسیداسیون(واکنش تخریب رادیکالیزنجیره ) بود ومی توانست بسیاری از جنبه ها و ویژگی های این فرآیند را توضیح دهد. تئوری های اخیراکسیداسیون پلیمر بر اساس

 با تغییر جزئی و یک سری اصطلاحات می باشد.BAS  

به طور کلی در نتیجه مقدارکم تولید رادیکال در شرایط محیطی ،میزان اکسیداسیون پلیمر بسیار کم میباشد.پرتو افکنی یا عواملکه تولید رادیکال را افزایش می دهن، مقدار اکسیداسیون پلیمر را نیز افزایش می دهند.پر اکسیدها یاسایر ترکیبات اکسیژنه شده که درطول سنتزبا پلیمر در هم آمیخته می شوند،ممکن است آسیب پذیری آنرادر برابر اکسیداسیون افزایش دهد.

بطور کلی واکنش های اکسیداسیون پلیمر یکدوره القاءرا نشان می دهند که در طول آن هیچگونه تغییرات در روی ماده روی نمی دهد.

به هر صورت ، بعد از دوره القاءمیزان اکسیداسیون سریعاً افزایش می یابد(خود کاتالیزی)، محصئلات اولیه اکسیداسیون باعث افزایش تخریب می شود.

اکسیداسیون اغلب منجر به کاهش وزن مولکولی و رنگ پریدگی پلیمرمی گردد.

پلیمرهای اکسید شده ازاستحکام مکانیکی کمتری بر خوردارند.همچنین اکسیداسیون و ویژگی های الکتریکی پلیمرها را نیز نمی دهند. بطوری کلی پلیمرهای اکسید شده نسبت به مواداکسید نشده ازرسانای بیشترو ثابت دی الکتریکی بالاتری برخوردارند.

وقتی که چگالی اکسیژن کم است،اکسیداسیون باعث افزایش پیوندهای عرضی می شود.

چنین موادیبه طور ثابت نسبت به موادشفاف سفت تر،شکننده ترو کمتر مستعد پدیده خزش می باشند.

اظهارات کلی:

تخریب اکسیداتیو پلیمر یک واکنش زنجیره رادیکال آزاد می باشد. تفاوتمهمی که با سایرواکنش ها ی زنجیره ای دارد این استکه در این موردعلاوه برسه مرحله معمول،یعنی مرحله آغاز، تکثیرو انتشار وپایان بایددر مرحله مهمدیگری نیز موردتوجه قرار گیرد. تبدیل رادیکال های هیدروکربنبه رادیکالهایپروکسی،( واکنش اصلی مصرف اکسیزن) واکنش تخریب زنجیره شاخه ای (ویژگی خود تسریعیفرآیند) طراحی است که شامل مهمترین مراحل اکسیداسیونپلیمر می باشد و در شکل 6-1 نشانداده شدهاست. لازم به ذکر است این طراح ، یک طرح کامل اکسیداسیوننیست و چندین واکنش دیگر وجوددارد که بر اساس ساختار شیمیایی پلیمر مورد تحقیق و نوع ومقدار آلاینده ها و افزودنیهای موجود در سیستم وغیره ، ممکن است در طول اکسیداسیون روی بدهند.

جزئیاتی که برخی از ویژگی های مهم مثل تشکیل محصولات فرار، نسبت های اکسیژن مختلف که حاوی گروه هایی در پلیمر هستند وغیره را توضیح می دهند . در این طرح وبرنامه کلی ومختصر شده نیامده اند.

1- مرحله شروع

RH +O2 ?R + HO2                                                                                      (1-1)

شروع کننده ? 2f R                                                                                           (1-2)

R+RH ?R+RH                                                                                             (1-3)

HO2 +RH?R+H2O2                                                                                    (1-4)

2. تبدیل رادیکال(پایدار کنند)

            R+O2? RO2                                                                                                   (2)         

 انتشار زنجیره 3.   

             RO2 +RH ? R+ RO2H                                                                                (3-1)

            RO2 +RH ? R+ Products                                                                              (3-2)

4.تخریب زنجیره شاخه ای

           RO2H? f ( RO + HO ) + (1-f) (RO +H2O)                                                        (4-1)

           RO + RH ? R+ROH                                                                                          (4-2)

           HO +RH ? R+H2O                                                                                             (4-3)

.5.پایان

           R,RO2,etc? Products                                                                                           (5)

شکل 6-1 طرح ساده شده اکسیداسیون پلیمر

1-همان طور که در شکل نشان داده شده ، غمل آغاز بواسطه واکنش مستقیم مولکول اکسیزن و فلز استخراج شده در واکنش ( 1-1) برای اکثر پلیمرها از لحاظ ترمودینامیکی وسنتیکی نامطلوب می باشد. واکنش (1-1) بشدت گرماگیر بوده ودر دماهای پایین خیلی کندمی باشد . چنانچه اکسیداسین بجز (1-1) هیچ منبعی از رادیکال ها نداشته باشد هیچ گونه تسریع بخشی بوجودنمی آید وفرآیندی بیاهمیت خواهد بود. به هر حال واکنش تخریب زنجیره شاخه ای (1-4)، یعنی تجزیه هیدروپراکسید ها به رادیکال ها،نقش عمل آغازرا در فاز بعدی اکسیداسیون بعهده می گیرد.

در یک واکنش رادیکالی زنجیره ، شاخه ای شدن زنجیره واکنشی است که از یک رادیکال بیش از یک رادیکال تولید می کند ،(تخریب زنجیره شاخه ای شدن زنجیره واکنشی است که از یک رادیکال تولید می کند، تخریب زنجیره شاخه ای از یک واسطه غی رادیکالی فرآیند ،یک یا چند رادیکال تولید میکند)وقتی که پراکسید ها در پلیمر اصلی وجود داشته باشند،مثلا آنهایی که در طول فرآیند یا ذخیره سازی تشکیل میشوند،واکنش (1-4) ممکن است حتی در فاز اولیه اکسیداسیون به عنوان عمل آغاز ،غالب باشد.

وقتی که پلیمر حاوی هیدروژن های واکنشی باشد احتمال وقوع واکنش (1-1) بیشتر است.مثلا ثبات کمتر اکسیداتیو پلی پروپیلن در مقایسه با پلی اتیلن را می توان به واسطه اتم های سه گانه هیدروژن که فقط در پلی پروپیلن وجود دارند توجیه کرد.

شکل (6-2)جذب کربونیل را در مقابل منحنی های زمان برای اکسیداسیون نمونه های پلی پروپیلن دو تریم شده،نشان میدهد.همانطور که میتوان مشاهده نمود،نمونه هایی که حاوی اتم دو تریم به جای هیدروژن سه گانه اند نسبت به نمونه های دیگردارای دوره استقراء طولانی تر وسرعت کند تری میباشند.

این تاٌثیر ایزو تروپ، به هر حالنشان میدهد که انرژی تفکیک کمتر پیوند سه گانه کربن – هیدروژن نه تنها در مرحله آغازین اکسیداسیون (1-1) (دوره استقراء) بلکه در مراحل تکثیر وانتشار

(1-3)و (2-3)آن هم نیز نقشی را ایفا میکند.
ارسال شده در توسط ملیحه ماندنی پور

تولید چسب صنعتی

چسب‌های بسیاری برای متصل کردن اجسام مشابه یا غیر مشابه در دسترس هستند. امروزه تقریبا استفاده از چسباننده‌های طبیعی مثل سریش بجز موارد استفاده خاصی منسوخ شده است. در عوض هر روز شاهد تولید و سنتز چسب‌های جدیدی هستیم که منشأ پلیمری دارند. چسب‌ها در اشل صنعتی به شیوه‌های گوناگونی تهیه می‌شوند که در این بحث برخی از مهمترین روشها را معرفی می‌کنیم.

پخت یا پروراندن رزین چسب به صورت یک جسم جامد
اپوکسی‌ها معروفترین چسبهای این گروه هستند که با استفاده از رزینهای سیکلوآلیفاتیک ، طوری فرمولبندی می‌شوند که در دماهای بالا قابل استفاده باشند. برای سنتز چسبهای قوی و نیمه انعطاف‌پذیر از رزینهای اپوکسی با عوامل پخت پلی آمین یا پلی آمید استفاده می‌شود و بیشتر اپوکسی‌ها بدون استفاده از مواد افزودنی هم چسبندگی خوبی دارند. زمان پخت می‌تواند از ثانیه‌ها تا روزها طول بکشد که این امر به کاتالیزورها و دما بستگی دارد
.

اپوکسی فنولی با استفاده از این چسبها می‌توان اتصالاتی پدید آورد که تا 315
?C پایدار هستند. این چسبها در دماهای بالا پرورده می‌شوند و از آنها برای پیوند ساختمانی و لانه زنبوری استفاده می‌شود. از دیگر چسبهای این گروه می‌توان از پلی استرها (که ارزان قیمت و زودگیر و شکننده هستند)، سیلیکونها ، سیانوآکریلاتها و آکریلیها ، نام برد.
 

تبخیر حلال از محلول پلیمر گرمانرم
مواد پلیمری حل شده در حلالها می‌توانند چسبهای مفیدی تشکیل دهند. با تبخیر حلال ، پلیمر گرمانرم جامدی حاصل می‌شود که به چسب حلال معروف است. از این گروه می‌توان نیتروسلولز را نام برد که سالها محلول 10 تا 25 در صد آن به عنوان چسب هواپیما و یا برای مصارف خانگی استفاده می‌شد.
آکریلیها ، محلول رزینهای آکریلیک پرورده شده هستند و به چسبهای پلاستیک مشهورند و برای متصل کردن پلاستیکهای
ABS ، پلی استیرن و آکریلی مؤثرند. سیمانهای لاستیکی هم جزو چسبهای حلال می‌باشند.
 

تبخیر آب از یک شیرابه پلیمری
شیرابه‌ها از ذرات کوچک پلیمر پرورانده شده معلق در آب تشکیل شده‌اند و در موقع تبخیر آب ، ذرات بوسیله نیروهای واندرواسی به یکدیگر متصل می‌شوند. رزین خشک شده ، دیگر در آب حل نمی‌شود. از این چسبها می‌توان پلی وینیل استات را نام برد که برای اتصال قطعات چوبی بکار می‌رود و به صورت شیرابه (محلول در آب) عرضه می‌شود و به نام چسب سفید یا چسب چوب معروف است
.

سرد کردن پلیمر گرمانرم ذوب شده
پلیمرهایی که در دمای مناسب ذوب می‌شوند و دارای نیروهای جاذبه زیادی می‌باشند، بعنوان چسب داغ ذوب شناخته می‌شوند. از انواع پلی استرهای گرمانرم ، پلی آمیدها و پلی اتیلنها ، بعنوان چسب داغ ذوب استفاده می‌شود. این چسبها به صورت لوله‌هایی با ضخامت کم در بازار موجود می‌باشد. در اثر حرارت دادن ، لوله ذوب و جاری می‌شود و با مالیدن به سطح جسم و فشردن سطوح به همدیگر ، اتصال در ضمن سرد شدن انجام می‌شود
.

عوامل اتصال دهنده
موادی که با شیمی دوگانه وجود دارند، می‌توانند به چسبندگی کمک کنند. این ترکیبات دارای دو گروه عاملی متفاوت در دو انتها می‌باشند و معمولیترین آنها عوامل اتصال دهنده سیلان می‌باشند. یک انتهای این ترکیبات ، تولید چسبندگی با شیشه یا مواد معدنی دیگر می‌کند و انتهای دیگر از نظر شیمیایی فعال می‌باشد.

اخیرا ترکیباتی به نام تیتاناتها وارد بازار شده‌اند که مانند سیلان دارای شیمی دوگانه هستند و شبیه آنها عمل می‌کنند، اما برتریهایی هم در برخی خواص نسبت به سیلانها دارند.

 

 

 


ارسال شده در توسط ملیحه ماندنی پور
 

کرکس

به نظر تصویر بالا باید متعلق به یک تکنولوژی فرازمینی باشد ولی این طور نیست شما تنها با یک نوع هواپیما طرف هستید

این هواپیما که انرژی خود را از صفحات خورشیدی تامین خواهد کرد قادر است که به صورت مداوم برای پنج سال به پرواز خود..........ادامه مطلب را بخوانید



برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید

ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور
 

به نام خدا

Papers  of 8th Iranian Student Conference on Electrical Engineering 

مجموعه مقالات برگزیده در  کنفرانس  مهندسی برق ایران

بیش از 1800 صفحه در قالب بیش از 220 مقاله به فرمت PDF


برای دیدن لیست مقالات اینجا را کلیک کنید

***تقدیم به همه دانشجویان ومهندسان برق کشور عزیزمان - ما را از دعای خیرتان فراموش نکنید***

برای دیدن مفالات نیاز یه نرم افزار Acrobat reader خواهید داشت


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

 

ژلاتین ماده ای جامد ، ترد و نیمه شفاف است که بی رنگ یا زرد خیلی روشن است و اغلب بی بو و بی مزه است ...

 مصرف ژلاتین در کاهش دردهای استخوانی موثر است

ژلاتین ماده ای جامد ، ترد و نیمه شفاف است که بی رنگ یا زرد خیلی روشن است و اغلب بی بو و بی مزه است . این ماده از حرارت دادن طولانی بافت ملتحمه حیوانات بدست می آید . ژلاتین به آسانی جذب می شود . 80 درصد پروتئین و 13 درصد رطوبت دارد . ژلاتین به  چسب استخوان معروف است . وجود ژلاتین در ژله ها ، دردهای مفصلی را کاهش می دهد می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند . پکتین نیز یک پلیمر اشتقاقی قندی – اسیدی است که از ساختار های ژلاتینی گیاهی موجود در میوه و سبزی استحصال می شود .

سیب و مرکبات منابع غنی از پکتین هستند . حداکثر پکتین موجود در میوه های نارس یافت می شود که پس از رسیدن ، میزان و حتی کیفیت پکتین استحصالی کم می شود . در هر صورت می توان گفت : ژله ، به عنوان دسر ، چه حاوی ژلاتین یا پکتین باشد می تواند بروز پوکی استخوان را به تاخیر بیندازد .

در برخی کشورها وعده جداگانه ای به نام دسر وجود ندارد بلکه همراه با غذا ، مخلوطی از شیرینی ها و یا خوراک های شور  را سر میز می گذارند . دسر اغلب یک وعده غذایی جداگانه تلقی می شود و گاهی حتی مدتی بعد از صرف غذا ، دسر می خورند .

برخی رستوران ها در تهیه انواع دسرها ، تبحر زیادی دارند . کیک ، کلوچه ، میوه ، ژله ، بستنی ، پودینگ ، ماست و غیره همه جزو دسرها هستند.

بهتر است مواد غذایی که به عنوان دسر مصرف می شوند ار میان آن دسته از مواد غذایی انتخاب شوند که میزان کالری کمتری دارند . انواع ژله ها دسرهای کم کالری هستند ( ژله های رژیمی ) که اگر در تهیه آنها کمتر از شکر استفاده شده باشد بهتر است . به علاوه با توجه به اینکه فرآورده های دسری بستر خوبی برای افزودن مواد مغذی مانند انواع ویتامین ها هستند در غنی سازی مورد استفاده قرار می گیرند و از این طریق به کاهس برخی کمبودها در سطح جامعه کمک می کنند .

ژله آماده فرآورده ای است که از مخلوط کردن شکر و مواد قندی ، مواد ژله کننده مانند ژلاتین و یا پکتین و ... ، رنگ و اسانس و اسیدهای مجاز تهیه می شود .

داروهای آرتروز در بروز سرطان نقشی ندارند

 

پژوهشگران سوئدی تاکید دارند : داروهای آرتروز تاثیری در افزایش خطر بروز سرطان ندارند .

این پژوهشگران خاطر نشان کرده اند که داروهای متداول آرتریت روماتوئید با آرتروز موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان نمی شوند . این داروها فعالیت پروتئین مولد التهاب در بدن را متوقف می کنند .

این داروها موسوم به بازدارنده های TNF‌؛ با متوقف کردن فعالیت یک پروتئین التهاب زا ، به نام TNF سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند . داروهای فوق  از سال1998 مورد استفاده قرار می گرفته اند اما برخی از مطالعات گذشته نشان داده بود که داروهای نام برده خطر بروز سرطان را افزایش می دهند . این خطر بیشتر متوجه ریه ها و غدد لنفاوی می شوند .

اما در مطالعات جدید پزشکان و پژوهشگران روماتولوژی در مادرید تاکید کردند ؛ به رغم نگرانی های قبلی توقف TNF نمی تواند بیماران را در معرض ابتلا به سرطان قرار دهد.

به گزارش ایسنا نتایج این پژوهش در نشست سالانه کالج روماتولوژی آمریکا در سانفرانسیسکو ارائه خواهد شد .

این بررسی روی دو گروه از بیماران در اسپانیا انجام گرفته است .

 


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور
<      1   2   3   4   5      >