سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دنیای فناوری و اطلاعاتpolymer (شیمی.نانو.مکانیک.پلاستیک.لاستیک.)


عاشق آسمونی
عاشقان
لحظه های آبی
پرسه زن بیتوته های خیال
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
هو اللطیف

● بندیر ●
مهندسی پلیمر(کامپوزیت.الاستومر. پلاستیک.چسب ورزین و...)
بی عشق!!!
آخرین روز دنیا
مُهر بر لب زده
%% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
کانون فرهنگی شهدا
یک کلمه حرف حساب
روانشناسی آیناز
داشگاه آزاد دزفول
.: شهر عشق :.
بانک اطلاعاتی خودرو
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
پتی آباد سینمای ایران
منطقه آزاد
رازهای موفقیت زندگی
نور
توشه آخرت
عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
گروه اینترنتی جرقه داتکو
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
ایـــــــران آزاد
پزشک انلاین
این نجوای شبانه من است
رویابین
* روان شناسی ** ** psychology *
حباب زندگی
ثانیه
دست نوشته
در تمام بن بستها راه آسمان باز است
مهندسی متالورژِی
دوزخیان زمین
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
mansour13
به دلتنگی هام دست نزن
حقوق و حقوقدانان
هامون و تفتان
قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی
کشکول
وبلاگ تخصصی مهندسی عمران
خبرهای داغ داغ
باران کوثری
عشق صورتی
دنیای بهانه
عشق طلاست
خانه اطلاعات
من هیچم
قدرت ابلیس
غلط غولوت
انجمن مهندسان ایرانی
just for milan & kaka
چالوس و نوشهر
نامه ی زرتشت
دنیای واقعی
تارنما
سامانتا
دختر و پسر ها وارد نشند اینجا مرکز عکس های جدید ودانلوده
محرما نه
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
ماهیان آکواریمی
قدرت شیطان
.... تفریح و سرگرمی ...
عد ل
راز و نیاز با خدا
عاشقان میگویند
جزیره ی دیجیتالی من
خلوت تنهایی
پرسش مهر 9
نـــــــــــــــــــــــــــــور خــــــــــــــــــــــــــــدا
اس ام اس عاشقانه
طوبای طوی
قلم من توتم من است . . .
منتظران دل شکسته
محمدرضا جاودانی
روح .راه .ارامش
اهلبیت (ع)
::::: نـو ر و ز :::::
باور
در سایه سار وحدت
چشمای خیس من
جالبــــــــــات و ....
دنیای پلیمر
کسب در آمد از اینترنت
سخنان برگزیده دکتر شریعتی
شناسائی مولکول های شیمیائی
بانک اطلاعات نشریات کشور
استاد سخن پرداز
لینکستان
سایت تخصصی اطلاع رسانی بازیافت
صنعت خودرو
پلیمرهای نوری
انجمن های تخصصی مهندسی پزشکی
سایت تخصصی پلیمر
مهندسی صنایع پلیمر
فرشته ای در زمین
نجوا
مجلات دانش پلیمر
امام رضا
سکوت شب
برای آپلود مطلب اینجا را کلیک کنید
وبلاگ تخصصی گزارش کار های آزمایشگاه
پشت خطی
بانک اطلاعات نشریات کشور
کتابخانه عرفانی ما
فناوری
بهترین سایت دانلود رایگان
آگهی رایگان صنایع شیمیایی
امار لحظه به لحظه جهان
محاسبه وزن ایده ال
کتابخانه مجازی ایران
مرکز تقویم
عکس هایی از سرتاسر جهان
سایت اطلاعات پزشکی
موتور ترجمه گوگل
پایگاه اطلاع رسانی شغلی

اولین دانشنامه نرم افزار ایران
بانک مقالات روانشناسی
جدول
اپلود عکس
اوقات شرعی
ضرب المثل ها وحکایت ها
متن فینگیلیش بنویسید و به فارس
دانلود نرم افزار
سایت تخصصی نساجی
طراح سایت
مرجع اختصاصی کلمات اختصاری
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
این چیه؟
معماری

ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

سوخت‌رسانی کاربراتوری و انژکتوری  

 سیستم سوخت‌رسانی برای خودرو، همانند دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی در بدن انسان، سیستمی ضروری و بسیار حساس است که انرژی لازم برای استفاده خودرو را فراهم می‌سازد. سیستم‌های سوخت‌رسانی چگونه چنین کاری را انجام می‌دهند؟ چند نوع هستند؟ مزایا و معایب هر سیستم چیست؟ چه نوع سیستمی برای خودرو اقتصادی‌تر و مناسب‌تر است؟ و ده‌ها سؤال دیگر وجود دارد که برای تمامی کسانی که به نوعی با خودرو سر و کار دارند، پیش می‌آید.

 

برای دانلود مقاله کامل به فرمت Pdf روی لینک زیر راست کلیک نموده و گزینه Save Target As را انتخاب نمائید

لینک دانلود


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

آشنایى با مهندسى مکاترونیک و کاربردهاى آن

امروزه کمتر محصول صنعتى را مى توان یافت که ترکیبى از حوزه هاى مختلف مهندسى نباشد. اگر بیشتر به محیط زندگى خود و محصولاتى که در زندگى روزمره از آنها استفاده مى شود دقت کنیم، از ساعت مچى دیجیتالى تا ماشین لباسشویى در آشپزخانه، خودروى شخصى یا عمومى که با آن به محل کار مى رویم، چاپگرها و اسکنرها در محیط ادارى و غیره، همگى نمونه هایى از ترکیب حوزه هاى مختلف مهندسى و به خصوص مکانیک و الکترونیک است. اگر هم با محصولات جدیدتر صنعتى آشنا باشیم، تجمیع نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر با حوزه هاى فوق را به وضوح مى توان در بسیارى از محصولات از جمله ماشین هاى لباسشویى و خشک کن جدید هوشمند، دوربین هاى خودتنظیم، روبوت هاى صنعتى، خودروهاى مجهز به سیستم ترمز ضدقفل، دیسک درایوهاى کامپیوتر، فرهاى مایکروویو، تلفن هاى همراه، سیستم پخش دیجیتال، محصولات دفاعى مدرن و تجهیزات پزشکى شناسایى کرد که مثال هایى از ترکیب حوزه هاى مهندسى مذکور است. در واقع، پیشرفت روزافزون علوم فناورى اطلاعات، الکترونیک به خصوص الکترونیک قدرت، ریزپردازنده ها و همچنین سیستم هاى هوشمند، به همراه نیاز روزافزون به تولید محصولات صنعتى با کیفیت بهتر، هزینه کمتر و زمان تولید کوتاه تر، افق جدیدى را در طراحى و ساخت محصولات الکترومکانیکى، به


ادامه مطلب

ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور
< type=text/java>
var postTitle = "ریخته گری دقیق ";
if (postTitle.length>0){
document.write("

class="postTitleL"> 
سه شنبه سوم آذر 1388 ( 13:35 )

class="postTRT"> ");
} else if(postTitle.length<=0) {
document.write("

سه شنبه سوم آذر 1388

 
class="postTime2">13:35
 ");
}
 
 
 

تعریف :

‌ریخته گری دقیق به روشی اطلاق میشود که در آن قالب با استفاده از پوشاندن مدل های از بین رونده توسط دوغاب سرامیکی ایجاد می شود. مدل (‌که معمولا از موم یا پلاستیک است) توسط سوزاندن با یا ذوب کردن از محفظه قالب خارج می شود.

ویژگی :
در روشهای قالبگیری در ماسه ، مدلهای چوبی یا فلزی به منظور تعبیه شکل قطعه در داخل مواد قالب مورد استفاده قرار میگیرد. در اینگونه روشا مدلها قابلیت استفاده مجدا دارند ولی قالب فقط یکبار استفاده می شود. در روش دقیق هم مدل و هم قالب فقط یک بار استفاده می شود. درروش دقیق هم مدل و هم قالب فقط یک بار استفاده می شود .

مزایا و محدودیتها :
الف: مهمترین مزایای روش ریخته گری دقیق عبارتند از : - تولید انبوه قطعات با اشکال پیچیده که توسط روشهای دیگر ریخته گری نمی توان تولید نمود توسط این فرایند امکان پذیر می شود. - مواد قالب و نیز تکنیک بالای این فرایند،‌- امکان تکرار تولید قطعات با دقت ابعادی وصافی سطح یکنواخت را میدهد. - این روش برای تولید کلیه فلزات و آلیاژهای ریختگی به کار می رود . همچنین امکان تولید قطعاتی از چند آلیاژ مختلف وجود دارد. - توسط این فرآیند امکان تولید قطعاتی با حداقل نیاز به عملایت ماشینکاری و تمام کاری وجود دارد. بنابراین محدودیت استفاده از آلیاژهای با قابلیت ماشینکاری بد از بین می رود. - در این روش امکان تولید قطعات با خصوصا متالورژیکی بهتر وجود دارد. - قالبت تطابق برای ذوب و ریخته گری قطعات در خلاء وجود دارد. - خط جدایش قطعات حذف می شود و نتیجتا موجب حذف عیوبی می شود که در اثر وجود خط جدایش به وجود می آید.. –
ب:مهمترین محدودیتهای روش ریخته گری دقیق عبارتنداز : - اندازه و وزن قطعات تولید شده توسط این روش محدود بوده و عموما قطعات با وزن کمتر از 5 کیلوگرم تولید می شود . - هزینه تجهیزات و ابزارها در این روش نسبت به سایر روشها بیشتر است.


انواع روشهای ریخته گری دقیق :

در این فرایند دو روش متمایز در تهیه قالب وجود دارد که عبارتند از روش پوسته ای و روش توپر به طور کلی این دو روش درتهیه مدل با هم اختلاف ندارند بلکه در نوع قالبها با هم تفاوت دارند. فرایند قالبهای پوستهای سرامیکی پوسته ای سرامیکی درریخته گری دقیق: برای تولید قعطات ریختگی فولادی ساده کربنی ، فولادهای آلیاژی ،‌فولاد های زنگ نزن، مقاومت به حرارت ودیگر آلیاژهایی با نقطعه ذوب بالای این روش به کار می رود به طور شماتیک روش تهیه قالب را در این فرآیند نشان می دهند که به ترتیب عبارتند از :
الف : تهیه مدلها : مدلهای مومی یا پلاستیکی توسط ورشهای مخصوص تهیه میشوند.
ب : مونتاژ مدلها : پس از تهیه مدلهای مومی یا پلاستیک معمولا تعدادی از آنها ( این تعداد بستگی به شکل و اندازه دارد) حول یک راهگاه به صورت خوشه ای مونتاژ می شوند در ارتباط باچسباندن مدلها به راهگاه بار ریز روشهای مختلف وجود دارند که سه روش معمولتر است و عبارتند از :
روش اول: محل اتصال در موم مذاب فرو برده می شود و سپس به محل تعیین شده چسبانده می شود .
روش دوم: این روش که به جوشکاری مومی معروف است بدین ترتیب است که محلهای اتصال ذوب شده به هم متصل می گردند .
روش سوم: روش سوم استفاده از چسبهای مخصوص است که محل اتصال توسط جسبهای مخصوص موم یا پلاستیکی به هم چسبانده می شود. روش اتصال مدلهای پلاستیکی نیز شبیه به مدلهای مومی می باشد..


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور
 

خودروهای سرعتی با شتاب بیشتری در مقایسه با سال‌های گذشته در حال تاخت و تاز در پیست‌های فرمول یک سراسر دنیا هستند. چند سالی است مهندسان عرصه خودروسازی جهان به فکر خلق فناوری‌های نوینی افتاده‌اند که با استفاده از آنها ضمن افزایش سرعت و شتاب خودروهای سرعتی، ضریب ایمنی در سرعت‌های بالا و کاهش لرزش و ارتعاشات خطرناک تایرها در چنین خودروهایی به حداقل کاهش یابد. استفاده از حسگرها راه‌حل مناسبی بوده است که روزبه‌روز تحولی تازه در دانش ارائه آنها ایجاد شده است و اکنون نسخه‌ای دیگر از این هنرنمایی تکنیکی رونمایی شده است. به تازگی محققان شرکت تخصصی برو فناوری نوعی حسگر ویژه تایر خودروهای سرعتی و ویژه فرمول یک را ارائه کرده‌اند که تا پیش از این نمونه مشابهی از آن ارائه نشده است.

 

ادامه مطلب

ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

مهندسی ارزش

مهندسی ارزش(Value Engineering)، تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیتهای یک طرح، (از زمان شکل‌گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه اندازی و بهره برداری) انجام می شود و به عنوان یکی از کارآمدترین و مهم ترین روشهای اقتصادی در عرصه فعالیتهای مهندسی، شناخته شده است.
مهندسی ارزش در چهارچوب مدیریت پروژه، ضمن اینکه به تمام اجزای طرح توجه می کند، هیچ بخشی از کار را قطعی و مسلم نمی داند. هدف مهندسی ارزش، زمان کمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری بدون افزودن بر هزینه ها یا کاستن از کیفیت کار است.
افزایش پیوسته هزینه های اجرایی و توسعه روز افزون فن آوری، حذف آن بخش از هزینه ها را که نقشی در ارتقای کیفیت ندارند و از لحاظ اجرایی نیز غیر ضروری می باشند، الزامی ساخته است. به کارگیری مهندسی ارزش در پروژه های اجرایی با توجه به پیچیدگی کارها به ویژه در طرحهای بزرگ اجرایی، می تواند به ابزار بی چون و چرای مدیریت در کنترل هزینه ها تبدیل شود. هدف این روش، از میان برداشتن یا اصلاح هر چیزی است که موجب تحمیل هزینه های غیر ضروری می شود، بدون آنکه آسیبی به کارکردهای اصلی و اساسی طرح وارد آید. مهندسی ارزش، مجموعه ای متشکل از چندین روش فنی است که با بازنگری و تحلیل اجزای کار، قادر خواهد بود، اجرای کامل طرح را با کمترین هزینه و زمان تحقق بخشد. هزینه طرح در این مقوله نه فقط هزینه های طراحی و اجرا بلکه هزینه های مالکیت شامل بهره برداری، تعمیر و نگهداری و هزینه های مصرف در سراسر دوره عمر مفید طرح را نیز شامل می شود. روشهای مهندسی ارزش می تواند موجب اصلاح و ارتقای کیفیت فرایندهای تولید صنعتی و انجام طراحی های جدید در هر مرحله از یک پروژه اجرایی گردد. برخلاف آنچه که در صنایع تولیدی مرسوم است و می توان یک روش اصلاحی را همواره در مراحل بعدی تولید یک محصول خاص نیز اجرا کرد، در پروژه های ساختمانی که هر سازه دارای شرایط ویژه ای است، حدود به کارگیری یک روش اصلاحی مهندسی ارزش، محدود به همان پروژه است گذشته از این، امکانات صرفه جویی در هزینه های یک پروژه اجرایی نیز در مراحل مختلف آن تفاوتهای بسیار پیدا می کند. با آنکه روش مهندسی ارزش را می توان در تمام مراحل یک پروژه اجرایی به کارگرفت، بیشترین مزایای آن زمانی حاصل می شود که در نخستین مراحل برنامه ریزی و طراحی به کار گرفته شود. نوآوری و جنبه های کاربردی مهندسی ارزش، این روش را از روشهای سنتی و متعارف کاهش هزینه ها، متمایز می گرداند. روشهای سنتی کاهش هزینه ها، عموماً از تجربیات گذشته، نگرشها و عاداتی که جنبه تکرار به خود گرفته است، تبعیت می کند و اثری از خلاقیت در آنها دیده نمی شود. مهندسی ارزش برعکس، اطلاعات، شناسایی عرصه های مشکل دار، پیشنهاد و تدوین روشها و طرحهای ابتکاری، پرورش اندیشه های نو و تلفیق همه جانبه دیدگاههایی را که قرار است توصیه شود، مطرح می سازد.
از سال 1961 که لارنس مایلزدر کتاب ًروش های فنی تحلیل و مهندسی ارزش ً ،تحلیل ارزش را همچون دیدگاهی خلاق و سازمان یافته در جهت شناسایی و حذف هزینه های غیر ضروری ، تعریف کرد تا سال 1995 که ساکسنا و کریشنان کتاب ً مهندسی ارز ش در مدیریت پروژه ً را منتشر نمودند ، مهندسی ارزش به صورت یک روش فنی پذیرفته شده در فعالیتهای طراحی و اجرایی در بیشتر کشورها تثبیت گردید و رسمیت یافت ، به طوری که بسیاری از دست اندر‌کاران عرصه های اجرایی به ویژه طراحان ، پیمانکاران و کارفرمایان با مفاهیم و روش های فنی مهندسی ارزش آشنا شدند .

روش های مورد استفاده درمهندسی ارزش
با مطالعاتی که در باره مهندسی ارزش بعمل امده است حدود بیست وچهار روش درضمن فرایندبکار گرفته می شود.شرایط برنامه کاری وروش ها همگی بمنظور بهبود ارزش برای یک جزء،محصول ویا یک پروژه بکار گرفته می شود.سرفصل روشها به قرار زیر می باشد:
1- ازروابط انسانی خوب بهره بگیرید
2- ازکلی کویی پرهیزکنید
3- برموانع فائق ایید
4- قضاوت منطقی خوب بکارببرید
5- کارگروهی را حمایت کنید
6- ازحقایق مطمئن شوید
7- بطورسازنده هرچیزرا موردسوال قراردهید
8- هزینه هاراتعیین کنید
9- ارزش پولی برای تمامی مشخصات تلانسها،اتصالات وسایرموارد تکمیلی تعیین کنید.
10- عملکرده را تعریف وطبقه بندی کنید
11- ذهن خودرا فعال کنید
12- ساده سازی کنید
13-ایده ها را ترکیب وتصفیه کنید
14-برای تمامی ایده ها هزینه در نظر بگیرید
15-عملکردهای جایگزین رامشخص کنید
16-ازاستانداردهااستفاده کنید
17-با متخصصین ،فروشندگان ،مشتریان وغیره مشاوره کنید.
18-از محصولات ،فرایندها و رویه های خاص استفاده کنید
19-با استفاده ازروش مقایسه ای ارزیابی کنید.
20-پول را انچنان خرج کنید که انگار پول خودتان است.
21-جواب هارا با اطلاعات کافی بای تصمیم گیری ارایه دهید
22- درصورت امکان دوراه حل ارائه دهید
23-با استفاده ازممیزیهای مستقل،صرفه جوئیهای قابل پیش بینی رابررسی کنید
24-به کمک های انجام شده اعتراف کنید.

منبع:  http://electric-safety.blogspot.com


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

 

 

 بانک نوآوری ها، الهام بخش افراد خلاق

 سایمون دوولف،مدیر مجموعه علمی پژوهشی CREAX در بلژیک است که به سازمان های مختلف مشاوره نوآوری می دهند.

 او و مجموعه اش در زمینه نو آوری تحقیق می کنند وچند  و چون آن را به سازمان های  مختلف معرفی می کنند. آنها روش های رسیدن به نوآوری رابا  IT گره زده اند و بانک های اطلاعاتی ارزشمندی را برای کاربران عام و خاص تدارک می بینند. یکی از این بانک ها www.moreinspiration.com   است. 

  لطفا  More lnspiration  معرفی کنید؟

 صد ها محصول خلاق و فناوری  نو از تمام زمینه ها و بخش های مختلف کاربردی یک جا جمع شده اند تا کاربر را برای الهام گرفتن از ایده های دیگران و ایده پردازی جدید کمک کنند. این کنارهم نشستن محصولات و فناوری ها. بر اساس متدلوژی نوآوری شرکت  CREAX دسته بندی  شده و شما را راهنمایی می کند تا راحت تر و در مسیر درستی به خلاقیت های خود جهت دهید و نوآوری کنید.

 ساختار این دسته بندی چیست؟

ما در بررسی های ملی خود به این باور رسیده ایم که همه نوآوری های امروزی بر اساس ویژگی ها و کاردکرد ها شکل می گیرند. همه طراحان خلاق و نوآور، آگاهانه یا ناخود آگاه مدام در حال یافتن روش های جدید برای انجام کارها هستند. بعضی کارها، به تازگی نیاز به انجام دارند و قبلا به شیوه ی درستی انجام می شدند و بعضی های دیگر در گذر زمان نیاز به تغییر روش انجام دارند.پخت و پز یکی از آن هاست . شما در گذشته تصوری فراتر از پخت و پز توسط اجاق گاز نداشتید ، اما امروز ماکریوفر ها ابزاری معمولی شده انداین دو یک کار را انجام میدهنداما با روش  جدید.

 کمک بانک اطلاعاتی شما به کاربر چیست که الهام بخش او در رسیدن به نوآوری می شود؟

 تیم پشتیبان ما، مدام ابداعات و نوآوری را به زمینه صنعت و ویژگی های نوآورانه آن دسته بندی می کنند. شما وقتی در زمینه ی کار خود به  دنبال ابداع های تازه می گردید، کمی ساده انگارانه است که همچنان  وب را جست جو کنید. این جا همه چیز با برچسب خوردن پیش روی شما قرار می گیرد تا با دیدن و مرور آن ها به کار و مساله خود و مشتریان تان، از این نگاه بنگریدو به ایده های جدید بپردازید. وقتی باور کنید که همه  محصولات و فناوری های موجود در صنایع مختلف به هم شبیه هستند. آنگاه باید بیاموزید که چطور این این شباهت ها را ببینید و کشف کنید. آنگاه می توانید با سرعت و دقت بیشتری نیازهای مشتریان خود را برآورده نمایید همه کاری که ما  انجام میدهیم کشف پشت پرده ها و  شباهت ها و قراردادن آنها پیش روی کاربران است  تا جرقه های خلاقیت راحت تر زده شوند و ایده ههای  نو راحت تر پا به  دنیا گذارند.

 هوشمندانه تر از خود اختراع ها

 اختراع کردن فرایندی است که هر کسی جسارت پا گذاردن را در آن ندارد. دنیای نوآوری و مسابقه پرسرعت ابداع کردن شرکت ها برای حفظ  برتری در بازار داغ کسب و کار، نیازهای آن را به دقیق تر حساب شده تر مسابقه دادن دو چندان کرده است. برنارد لا هوزه، مدیر پژوه ای سیستم هوشمند تحلیل اختراع ها است . او که در زمینه ی تغذیه ملکولی، شیمی و حقوق اختراع تحصیل کرده، در کنار یک مجموعه تحقیقاتی، پرژوه خود را به روزهای پایانی نزدیک کرده است.

 پرژوه شما در پی پاسخ به چه نیازی تعریف شده است؟

 مدیران ارشد و  تصمیم گیر بنگاه ها ، صاحبان صنایع، کسانی که با توسعه محصول سر و کار دارند و واحد های های تحقیق و توسعه، همه با  پرسش  هایی مواجه می شوند که پاسخ آنها معمولا مبهم است. چه بازارهایی در آینده وجود دارند؟ چه محصولاتی و با چه ویژگی هایی در آینده باید   تولید کرد؟ کیست که بتواند به پاسخ این سوال ها جواب مشخصی بدهد. پیدا کردن پاسخ این پرسش ها چقدر زمان  و هزینه و تیم کارشناسی  نیاز دارد.

 منظورتان این است که شما به این سوال ها پاسخ می دهید ؟

 اگر بتوانیم اختراع ها را به عنوان برترین نوآوری مورد تحلیل و کارشناسی قرار دهیم، آنگاه می توانیم از این تحلیل هل راه حل های تازه بیابیم. سمت و سوی کسب و کارمان و ایده های کاربردی برای تولید محصولات جدید را پیدا کنیم. چه بسا بازار های جدید با کمی تغییر در وضع  موجودمان به دست آوریم.

 اما هر بازاری نیاز خاص خود و هر صاحب کسب و کاری شرایط خاصی را برای خود متصور است؟

 ببینید، هر اختراع یک کد شناسایی دارد و با آن شماره انحصاری می شود. وقتی بتوانید به کمک یک سیستم هوشمندو تحلیل این کد، همه  اختراع ها را از تمام بانک های ثبت اختراع جست جو کنید و وجه اشتراک آنها را کنار هم بگذارید و تفاوت ها را بررسی نمایید.  آنگاه تازه دریچه های بیشتری باز می کنید  که از آن پنجره های آینده کسب و کارتان قابل تماشا است.

  فرض کنید زمینه کاری ما تولید قطعه ای از خودرو است. با این فرض، توضیح دهید که این پنجره چطور گشوده می شود؟

 نرم افزار آنلاین ما همه اختراع ها را جستو جو می کند. آنها که در زمینه کاری شما هستند را زیر ذره بین خود می گذارد و بعد شروع می کند به تولید خروجی . یکی از خروج هایش نمودار مختلفی است که روند را نشان مدهد. با چه سرعت و طی چه سالهایی ، چه اختراع هایی درزمینه  ی مواد اولیه این قطعه انجام شده،  چه کارهایی در زمینه ی تغییر شکل و فرم آن پذیرفته، افت و خیز ها کی ها بوده و در کدام حوزه ها ، آخرین  کارها درباره کدام موارد مرتبط با چنین قطعه ای و خانواده های آن به ثمر نشسته اند. صنایع بالا دست و مشابه کار شما چه تغییراتی را سپری  کرده اند و...  وقتی همه ی اینها را  مثل داشبورد خودرو ی سواری خود، یک جا نظاره کنید می توانید راحت تر تشخیص دهید که شما باید به کدام  سمت و سوی و چگونه کسب و کارتان راهدایت  کنید. کار نرم افزاری که پشت این سیستم وجود دارد کار پیچیده ای است که تیم ما مشغول به پایان رساندن آن است. ما با اختراع ها که محصول  خلاق انسان ها هستند، هوشمندانه برخورد می کنیم تا بتوان از این همه داده، اطلاعات مفیدی را استخراج کرد.

 رسم دنیای دیجیتال:نوآوری در نوآوری

 والری سو شکوف، در بلاروس بزرگ شده اما سال ها است که در سرزمین گلها یعنی هلند زندگی می کند.  او کامپیوتر خوانده است و زمینه  تخصصی اش نوآوری و حل مساله های خلاقانه به کمکTRIZ است. وی برای فراگیری این دانش  و بومی کردن در کشور محل زندگی اش، پروژه ای 5 ساله را در دانشگاه توانته هلند با مشارکت با یک مرکز متعبر آمریکایی انجام داده و تا دکترا پیش رفته است. با او که طراح چند نرم افزار  تخصصی در زمینه ی  ایده پردای و نوآوری است گفتگویی کرده ایم که در پی می خوانید.

 شما چطور از دنیای کامپیوتر به نوآوری کشیده شدید؟

 در دانشگاه مساله حل نشده ای داشتیم که کسی امیدی به حل شدن آن نداشت. راه حلی اجرایی می دادیم تا قلمی دیجیتال ساخته شود  که همزمان با نوشتن بتواند آن نوشته را نیز بخواند. بعد از  کلنجار های فراوان ، کسی نتوانسته بود راه حلی برای این مساله پیدا کند.من به طور   اتفاقی به سمیناری دعوت شدم. در آنجا در حد 4 ساعت باTRIZ آشنا شدم , که بخت یار بود که همان جا یکی از قانون های ساده این دانش به نام "یکی دوتایی چندتایی " را قابل استفاده در مساله خود دیدم . مساله همان شب و دو ساعته حل شد. فردا که به دانشگاه رفته بودم  استادم باور نمی کرد که به همین سادگی راه حل را پیدا کرده باشم. با آن قانون به من گفت که به دوتایی و چندتایی شدن هم فکر کن. من هم  فکر کردم اگر قلم من به جای یک نوک ، دو نوک داشته باشم، یکی می نویسد و دیگری همزمان می خواند.

 واز آن زمان گره خوردید با این علم جدید نوآوری؟

 حقیقت این است که من خودم را خلاق و توان مند نمی دیدم، اما نوع تفکرم چنان تغییر کرد که دیگر نتوانستم از این علم دل بکنم. نزدیک به20

 سال است که همه کار و زندگی ام در همین زمینه است.

 با پس  زمینه ی کامپیوتری خود چه گره ها و تعاملاتی را در زمینه نوآوری ایجادکردید؟

 یکی از اولین چیزهایی که دیدم، این بود که استادانTRIZ بدون ابزارهای کامپیوتری کار می کردند. اطمینان داشتم کامپوتر و تولید نرم افزار و  ایجاد بانک های اطلاعاتی قوی، سرعت نوآوری و حل مسئله را بالا می برد. همین طور هم شد. در برترین نرم افزار هایی که در این زمینه تولید  شده اند . نقش کلیدی در طراحی معماری داشتم. شانس من این بود که هم کامپیوتر را دانستم و هم ادبیات تخصصی ،TRIZ را می دانستم. الان این نرم افزار ها را در مراکز تحقیق و توسعه و واحدهای طراحی و مهندسی شرکت های مختلفی  در آمریکا اروپا و ژاپن و دیگر کشور های  آسیایی مورد استفاده قرار می دهند و کنفرانس های سالانه هم برای ارایه خروجی هایشان برگزار می کنند.

 این نرم افزارها چه ویژگی هایی دارند؟

 تلفیقی هستند از ابزارهای فکری که به کاربر به ایده پردازی بهتر کمک می کنند و دسته بندی های حساب شده علمی اختراع ها، دسته بندی  آنها از دو جنبه قابل توجه است؛ یکی علمی که اختراع به طور مشخص بدان تعلق دارد و دیگری طبقه بندی های خود دانش TRIZ و نوآوری نظام یافته. شما هر لحظه  با آن اطلاعات  مرتبط و مفیدی  که خود جزو  برترین  ایده های  دنیا است  سرو  کار داری .این سرعت و دقت و کیفیت کار تولید چیزهای نو را بالا می برد.

از نگاه شما ، نوآوری و دنیای دیجیتال چطور بر هم اثر می گذارند؟

با پیشرفت های  امروزی  دنیا در زمینه IT  جهش  های  اصلی  این مقطع نتیجه و محصول نوآوری هستند .حالا باید فرصت داد تا گام های بلند دیگری  در آینده برداشته شود . اگر چه  هر کاری  که بخواهید  انجام  دهید راه حل های بسیار خوب نرم افزاری  شان  تدبیر  شده اند. به خصوص  در دنیای  وب که دانش  در دست  جوان ها است .  اما  زمینه اصلی  بروز نوآوری  در چطور استفاده  کردن  از ابزارهای  نرم افزاری  و سخت افزاری  امروزی است . شما هر ایده ای  داشته باشید  در دنیای  وب  شدنی  است  ، اما کدام ایده ؟   کدام نیاز از کدام مشتری  است  که باید  شما در پی  برآورده کردنش  باشید؟ اینجا است که نوآوری گره می خورد با ابزار. بسیاری  از شرکت ها را می بینید که برای داشتن  مغزهای  متفکر و ایده پرداز هزینه بسیار می کنند.چرا  که می دانند آینده بدون آنها برایشان  باشکست  همراه است. موفق ترین های دنیای  دیجیتال امروز ،نوآورترین ها هستند نه آن ها که صرفا ساختمان و کارکنان و سرمایه بسیار دارند.


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

گرفتم بعد عمری مدرکی چند 
 !
و اینجانب شدم حالا مهندس 
 
ندانستم که ریزد از چپ و راست 
 !
ز پایین و از آن بالا مهندس 
 :
غضنفر گاری اش را هول نمیداد 
 !
د ِ یالا هول بده یالا  مهندس 
 
تقی هم چونه میزد کنج بازار 
 !
نمی ارزه واسم والا مهندس 
   
 *** 
 :
به مرد قهوه چی میگفت اصغر 
 !
دو تا چایی قند پهلو مهندس 
 
شنیدم کودکی میگفت در ده 
 !
به مردی با چپق خالو مهندس 
 
ز جنب دکه ای بگذشت مردی 
 !
صدا آمد " آب آلبالو مهندس
 
خلاصه میخورد خون جماعت 
 !
همیشه بدتر از زالو مهندس 
   
 *** 
 
شنیدم با تشر میگفت معمار 
 !
به آن وردست حمالش مهندس 
 
همین مانده که از فردا بگویند 
 !
به گوساله و امثالش مهندس  
 
یهو یاد سکینه کردم ای داد 
 !
فدای آن لب و خالش مهندس 
 
شنیدم که عمل کرده دماغش 
 
خبر داری از احوالش مهندس؟
   
 *** 
 
شنیدم بعد تنظیمات بینی 
 !
بهش میگن همه خانوم مهندس  
 
شنیدم بچه زاییده دوباره 
 
بگو هشتا کمه خانوم مهندس!؟ 
 ... 
 !
سرت رو درد آوردم من مهندس 
 !
سخن از هر دری اومد مهندس 
 
یکی سیگار میخواد اون سمت دکه 
 !
برو که مشتری اومد مهندس


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور
ساخت استنت‌های پلیمری هوشمند
برای نخستین بار در کشور محققان دانشگاه تربیت مدرس به این فناوری دست یافتند
قلب بی‌وقفه در حال پمپ کردن خون به داخل رگ‌هاست تا بتواند اکسیژن موجود در خون را به تمام سلول‌های بدن برساند، در حالی که قلب نیز مانند دیگر اعضای بدن نیازمند دریافت اکسیژن و خون‌رسانی دائمی است که عروق کرونر این وظیفه را به عهده دارند. تصلب جدار داخلی عروق کرونر یا سخت‌شدگی‌ رگ‌ها، سبب ایجاد اختلال در خون‌رسانی می‌شود.
امروزه این بیماری در کشور ما نیز مانند دیگر کشورها شیوع پیدا کرده است. یکی از روش‌های درمان این بیماری، آنژیوپلاستی عروق کرونر است که معمولا با استنت انجام می‌شود. استنت یک لوله کوتاه فلزی مشبک است که روی بالن قرار می‌گیرد. بالن و استنت به محل تنگی عروق کرونر هدایت می‌شود.
در محل تنگی عروق بالن متسع شده و استنت باز می‌شود که بین دو دیواره رگ جاگذاری می‌شود و به باز نگه داشته شدن رگ کمک می‌کند. اگرچه بیش از این آنژیوپلاستی بدون استفاده از استنت انجام می‌شد، اما امروزه به دلیل تاثیر بسیار زیاد استنت در مدت زمان باز ماندن رگ بعد از آنژیوپلاستی از این روش استفاده می‌شود.
با توجه به پیشرفت‌های به دست آمده در علم پزشکی، امروزه تغییرات بسیار زیادی در ساختار استنت‌های اولیه ایجاد شده که کارایی آنها را در مقایسه با گذشته افزایش داده است.
از آنجا که از سال ???? تاکنون استفاده از آلیاژهای فلزی حافظه‌دار شکلی در پزشکی مطرح شده است، در حال حاضر پیشرفت‌های زیادی در این زمینه به دست آمده که منجر به گسترش کاربرد این روش در زمینه‌های مختلف قلب و عروق، گوارش و مجاری ادراری و همچنین اصلاح اندام‌های ناقص، ارتودنسی و حتی تجهیزات پزشکی شده است.
یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع آلیاژهای فلزی استفاده از آنها به عنوان استنت است. در سال‌های اخیر با توجه به رشد روزافزون روش‌های جراحی غیرتهاجمی، استفاده از استنت‌های دارای مکانیسم انبساط خود به خودی در بازگشایی عروق نیز افزایش یافته است که در آنژیوپلاستی عروق در سرخرگ‌هایی که دچار تنگی حاد و شدید شده باشند برای باز نگه داشتن عروق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در این روش، حجم استنت حافظه‌دار شکلی با استفاده از فرآیندی ترمودینامیکی به شکل موقت کاهش یافته و با سوار شدن روی کاتتر و از طریق کشاله ران یا دست به محل گرفتگی هدایت می‌شود.
به گفته دکتر شادی حسن‌آجیلی، دانش‌آموخته مهندسی پلیمر از دانشگاه تربیت مدرس که اجرای این طرح تحقیقاتی را به راهنمایی خانم دکتر گلشن ابراهیمی به عهده داشته است اثر حافظه در این استنت پس از هم‌دما شدن با بدن آشکار می‌شود. در این حالت، استنت به شکل اصلی خود برگشته و درون رگ باز می‌شود.
این عمل سبب اتساع رگ در ناحیه گرفتگی شده، مانع تنگی مجدد در جدار رگ می‌شود. در حال حاضر از استنت‌های فلزی معمولی و حافظه‌دار به صورت گسترده در درمان این عارضه یعنی برطرف شدن تنگی عروق استفاده می‌شود.
یکی از نقاط ضعف استنت‌های فلزی در این زمینه، انعطاف‌پذیری پایین آنها در مقایسه با جدار عروق است. این ویژگی سبب می‌شود در مناطقی از استنت تمرکز تنش بر دیواره رگ ایجاد شود که در نتیجه با توجه به ویژگی‌های هندسی استنت‌های فلزی، احتمال بروز صدمات شدید بر دیواره افزایش خواهد یافت.
علاوه بر این، فلزات در مقایسه با پلیمرها از زیست سازگاری پایین‌تری برخوردارند و چنانچه به عنوان کاشتنی استفاده شوند، احتمال پس زدن آنها از سوی بدن با مکانیسم واکنش التهابی بیشتر خواهد بود.
در این شرایط، سیستم ایمنی بدن سلول‌هایی خاص در جدار رگ‌ها ترشح می‌کند که می‌تواند موجب بسته شدن مسیر جریان خون شود. با توجه به این موضوع، مدتی است که استفاده از پلیمرها به عنوان ماده‌ای در ساخت استنت‌های قلب و عروق مورد توجه قرار گرفته است.
این نوع استنت‌ها علاوه بر این‌که مشکلات موجود در استنت‌های فلزی را به حداقل می‌رسانند از مزیت‌های دیگری مانند سهولت فرآیند ساخت، کاهش قیمت، قابلیت بارگذاری دارو و زیست سازگاری نیز برخوردارند.
به گفته دکتر حسن‌آجیلی، طراحی ساخت استنت پلیمری هوشمند با اثر حافظه شکلی از ترکیب پلیمری دوجزیی از جنس پلی‌یورتان و پلی‌کا پرولاکتون برای اولین بار در کشور مورد مطالعه قرار گرفته است.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح این است که برای اولین بار تلاش شده ترکیبی از این ? ماده پلیمری با اثر حافظه شکلی ساخته شود که اثر آن در محدوده‌های دمای بدن قابل مشاهده است.
اگر این ترکیب پلیمری تا دمایی بالاتر از نقطه ذوب بلورهای آن گرم شود، جریان پیدا نخواهد کرد. در این حالت، تنش اعمال‌شده بر ماده سبب جهت‌گیری زنجیرها می‌‌شود. اگر پلیمر با حفظ تنش خنک شود مناطق عبوری در فاز پلی‌کا‌پرولاکتون تشکیل شده و سبب انجماد تنش الاستیک می‌شود بنابراین حتی با حذف تنش، شکل موقتی در ماده حفظ خواهد شد.
شکل اولیه نیز با گرمایش ماده تا بالای دمای ذوب بلورها بازیابی می‌شود. وجود دامنه‌های سخت در پلی‌یورتان که همچون اتصالات عرضی عمل می‌کند عاملی است که نقش مهمی در برگشت‌پذیری ماده دارد.
در ترکیب پلیمری پیشنهادی برای ساخت استنت‌ها، دمایی که در آن اثر حافظه شکلی مشاهده می‌شود در محدوده دمای بدن تنظیم شده است. به همین دلیل استنت پلیمری با ویژگی‌های هندسی به صورت موقت به فنری با قطر داخلی کوچک‌تر تبدیل شده و به کمک سیستم انتقال‌دهنده مانند کاتتر به محل گرفتگی در رگ منتقل می‌شود.
فنر با گرمایش موضعی تا اندکی بالاتر از دمای بدن و گذر از دمایی که در آن اثر حافظه شکلی مشاهده می‌شود، باز شده و به شکل دائم خود درمی‌آید. برای استفاده کاربردی از این استنت پلیمری، آزمون‌های زیست سازگاری در محیط آزمایشگاه، در گروه‌‌ هماتولوژی دانشگاه تربیت مدرس و تحت نظارت دکتر سلیمانی انجام شده است.
زیست سازگاری ترکیب پیشنهادی در محیط آزمایشگاه، با استفاده از سلول‌های فیبروپلاست مورد بررسی قرار گرفته است. چسبندگی و تکثیر مناسب سلول‌هایی که به روش‌های کیفی و کمی ارزیابی شده است، نشان می‌دهد این ترکیب پیشنهادی از نظر ایجاد مسمومیت سلولی مشکلاتی را به وجود نخواهد آورد.
به گفته دکتر حسن‌آجیلی، در بخش دیگری از این تحقیق برای انجام آزمایش در بطن موجود زنده، مدل حیوانی گوسفند تحت عمل جراحی قرار گرفته است و استنت درون سرخرگ گردن (کاروتید)‌ کاشته شد.
این بخش از طرح تحقیقاتی انجام‌شده در بخش تحقیقات بالینی مرکز قلب تهران و با همکاری دکتر احمدی پزشک جراح و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ربانی، سرپرست واحد تحقیقات تجربی مرکز قلب تهران و همچنین دکتر شیوانی، رئیس بخش رادیولوژی مرکز انجام شد، پس از کاشت موفقیت‌آمیز استنت درون سرخرگ به روش جراحی، برای سنجش جراحی استنت از محیط، تشکیل لخته احتمالی و بسته شدن مسیر جریان در یک فاصله زمانی یک ماهه سونوگرافی راپلررنگی انجام شد. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد پس از گذشت ? ماه از جراحی، هیچ نوع لخته‌ای ایجاد نشد و گرفتگی در مسیر سرخرگ به وجود نیامد و در نتیجه مسیر جریان کاملا باز بود.
حسن‌آجیلی در پایان خاطرنشان کرد، با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیقات، می‌توان از این ترکیب پلیمری به عنوان ماده‌ای در ساخت استنت حافظه‌دار شکلی استفاده کرد که می‌تواند بسیاری از معایب و مشکلات موجود در استنت‌های فلزی را به حداقل برساند یا از میان بردارد. علاوه بر این، استفاده از این نوع استنت‌های پلیمری، بهبود بیمار پس از انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد که پیشرفت مهمی در درمان بیماری‌‌های عروق قلبی محسوب می‌شود.
? بیماری عروق کرونر
جالب است بدانید آترواسکروز یا سخت‌شدگی دیواره رگه‌ها از دوران کودکی آغاز می‌شود و در میانسالی و سالمندی به تنگی و باریک شدگی قطر داخلی رگ‌ها می‌انجامد که در نتیجه، دسترسی قلب به مواد غذایی و اکسیژن کم می‌شود. این حالت در زمان فعالیت شدت بیشتری دارد، چرا که در زمان فعالیت، قلب باید ضربان بیشتری داشته باشد و خون بیشتری را به اندام‌ها پمپ کند بنابراین به اکسیژن و مواد غذایی بیشتری نیاز دارد و عروق کرونر به علت تنگی قادر به رساندن این میزان اکسیژن و مواد غذایی به عضله قلب نخواهد بود. اگر عروق کرونر به علت رسوب چربی و مواد دیگر در دیواره رگ‌ها دچار تنگی و انسداد شده باشند، با استفاده از آنژیوگرافی عروق کرونر قابل تشخیص هستند.
در آنژیوپلاستی نیز همانند آنژیوگرافی ابتدا قسمت کوچکی با داروی زایکویمین بی‌حس و سپس یک برش کوچک کمتر از یک سانتی‌متر در این ناحیه ایجاد می‌شود و سپس یک لوله پلاستیکی توخالی که کمی کوچک‌تر از قطر داخلی مغزی خودکار بیک است از طریق این بریدگی کوچک وارد شریان‌ رانی می‌شود. این لوله پلاستیکی نازک از طریق شریان آئورت آنقدر بالا می‌رود تا به شریان کرونر برسد. پزشکی که این کار را انجام می‌دهد از طریق نمایشگری که شبیه تلویزیون است حرکت لوله نازکی پلاستیکی را تا محل انسداد عروق کرونر دنبال می‌کند.

ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

کروژنها مواد آلی رسوبی شکننده‌ای هستند که در حلالهای مواد آلی غیرمحلول هستند و دارای ساختمان پلیمری می‌باشند. مواد آلی شکننده‌ای که در حلالهای آلی محلول باشند، بیتومن نامیده می‌شوند. ولی کروژنها را می‌توان توسط اسیدهایی مانند HCL و HF از سنگهای رسوبی باز پس گرفت. همچنین ممکن است توسط روش دانسیته و استفاده از مایعات سنگین بتوان کروژن را جد اساخت. چون کروژن نسبت به کانیهای دیگر سبک بوده و وزن مخصوص کمتری دارد.

روشهای مطالعه کروژن
تمرکز کروژن بوجود آمده را می‌توان با میکروسکوپهای با نور عبوری یا انعکاسی مورد بررسی قرار داد و هویت بیولوژیکی و منشا و نحوه بوجود آمدن اولیه آنها را مطالعه نمود. همچنین با استفاده از میکروسکوپهای با نور ماورای بنفش و مشاهده کردن رنگهای فلورسانس ، اجزا اصلی تشکیل دهنده کروژنها را مشخص ساخت و از اسپکتروسکوپهای مادون قرمز نیز جهت بررسی ترکیب شیمیایی و ساختمانی کروژنها کمک گرفت.

تجزیه کروژن
مولکولهای بزرگ و پیچیده کروژن به سختی قابل تجزیه بوده ولی در اثرحرارت دادن در اتمسفر به ذرات کوچکتری شکسته می‌شوند که بعدا آنها را می‌توان توسط دستگاههای کروماتوگرافی گازی و اسپکترومترهای جرمی تجزیه نمود.
تغییرشکل کروژنهای مدفون در اثر افزایش حرارت تبدیل کروژنها به نفت و گاز فرایندی است که به درجه حرارت بالایی نیازمند است. برای شروع تبدیل مواد حیوانی و گیاهی آلی به هیدروکربنها درزیرفشار ?-? کیلومتر رسوب ، حرارتی درحدود ??-?? درجه سانتیگراد لازم است. درجه حرارت نهایی برای این تبدیل که بلوغ یا مچوراسیون نامیده می‌شود. حتی به بیش از ??? درجه سانتیگراد می‌رسد. لازم به ذکر است که در نواحی با گرادیان زمین گرمایی بیشتر ، به عنوان مثال نواحی با جریان حرارتی بالا ، امکان دارد مواد آلی درعمق کمتری به درجه بلوغ (مچوریتی) برسند.

تاثیر فشار بر ساختمان کروژنها
با افزایش حرارت در اثر افزایش بار رسوبی فوقانی عاملهای باندی C- C مولکولهای آلی موجود در کروژن شکسته می‌شوند و گاز نیز در این مرحله تشکیل می‌شود. بنابراین با بالا رفتن حرارت همگام با افزایش فشار ، باندهای C- C بیشتری در کروژن و مولکولهای هیدروکربنی که قبلا تشکیل شده بودند، شکسته می‌شود. این شکستگی راهنمایی برای تشکیل هیدروکربنهای سبک تر ، از زنجیره‌های هیدروکربنی طویل و از کروژن است. جدا شدن متان و دیگر هیدروکربنها سبب می‌شود که کروژن باقیمانده نسبتا از کربن غنی شود. زیرا در آغاز ، کروژنهای تیپ ?و ? نسبت H/C برابر ?/? و ?/? دارند.

دیاژنز کروژن
شروع دیاژنز با درجه حرارت ??-?? صورت می‌گیرد و ازدیاد درجه حرارت تا زمانی که نسبت H/C =0.6 و نسبت O/C =0.1 باشد تا حدود ??? درجه سانتیگراد ادامه می‌یابد. در درجه حرارتهای بیشتر تمام زنجیره‌های هیدروکربنی طویل تقریبا شکسته می‌شوند و بنابراین باقیمانده آن بطور کلی تنها از گاز متان (گازخشک) می‌باشد و ترکیب کروژن تدریجا به سمت کربن خالص میل خواهدکرد. ( H/C=0 )

محاسبه مچوریتی
محاسبه مچوریتی (به بلوغ رسیدن) سنگ مادر برای پیشگویی اینکه چه سنگهای مادری برای تولید نفت بقدر کافی رسیده هستند و همچنین جهت محاسبه کامپیوتری و طرح ریزی بکار می‌رود که اینها یک قسمت مهم از آنالیز حوضه برای اکتشافات نفت می‌باشند و مهمترین بهره از این محاسبات تعیین تاریخچه فرونشینی است که از ثبت چینه شناسی و تخمین گرادیان زمین گرمایی مشتق می‌شود. بنابراین تاریخچه فرونشینی تابعی از زمان زمین شناسی می‌باشد.

انواع کروژن
بطور کلی سه نوع کروژن قابل تشخیص است. وجه تمایز این سه نوع کروژن به نوع ماده آلی تشکیل دهنده و ترکیب شیمیایی آن بستگی دارد.

کروژن نوع اول :
این نوع کروژن دارای منشا جلبکی بوده و نسبت هیدروژن به کربن موجود در آن از سایر کروژنها بیشتر می‌باشد ( نسبت هیدروژن به کربن حدود ?/? تا ?/? است ).
کروژن نوع دوم :
کروژن نوع دوم یا لیپتینیک‌ها نوع حد واسط کروژن محسوب می‌شود. نسبیت هیدروژن به کربن نوع دوم ، بیش از ? می‌باشد. قطعات سر شده جلبکی و مواد مشتق شده از فیتو پلانکتونها و زئوپلانکتونها متشکلین اصلی (کروژن ساپروپل) کروژن نوع دوم است.
کروژن نوع سوم :
کروژن نوع سوم یا هومیک دارای نسبت هیدروژن به کربن کمتر از ?? % می‌باشد. کروژن نوع سوم از لیگنیت و قطعات چوبی گیاهان که در خشکی تولید می‌شود به وجود می‌آید.

مراحل تشکیل کروژن
مواد آلی راسب شده در حوضه‌های رسوبی با گذشت زمان در لابه‌لای رسوبات دفن می‌شود. ازدیاد عمق دفن‌شدگی با افزایش فشار و دمای محیط ارتباط مستقیم دارد. تی‌سوت ( ????) تحولات مواد آلی در مقابل افزایش عمق را تحت سه مرحله به شرح زیر تشریح می‌کند :

مرحله دیاژنز
تحولات مواد آلی در مرحله دیاژنز در بخشهای کم عمق‌تر زیر زمین و تحت دما و فشار متعارف انجام می‌شود. این تحولات شامل تخریب بیولوژیکی توسط باکتریها و فعل و انفعالات غیر حیاتی می‌باشد. متان ، دی‌اکسید کربن و آب از ماده آلی جدا شده و مابقی به صورت ترکیب پیچیده هیدروکربوری تحت عنوان کروژن باقی می‌ماند. در مرحله دیاژنز محتویات اکسیژن ماده آلی کاسته می‌شود ولی نسبت هیدروژن به کربن ماده‌ آلی کم و بیش بدون تغییر باقی می‌ماند.
تاثیر مرحله دیاژنز در بوجود آمدن هیدروکربنها :
در اوائل مرحله دیاژنز مقداری از مواد جامد از قبیل خرده فسیلها و یا کانیهای کوارتز و کربنات کلسیم و … ، ابتدا حل شده بعدا از آب روزنه‌ای اشباع گشته ، سپس به همراه سولفورهای آهن - سرب و روی و مس و غیره دوباره رسوب می‌کنند. در این مرحله مواد آلی نیز به سوی تعادل می‌روند. یعنی اول در اثر فعالیت باکتریها مواد آلی متلاشی شده و بعدا همزمان با سخت شدن رسوبات (سنگ شدگی) این مواد نیز پلیمریزه شده و مولکولهای بزرگتری را تشکیل داده سپس به تعادل می‌رسند که در این حالت تعادل آنها را کروژن می‌نامند.
مرحله کاتاژنز
تحولات مواد آلی در مرحله کاتاژنز در عمق بیشتر تحت دمای زیادتر صورت می‌گیرد. جدایش مواد نفتی از کروژن در مرحله کاتتاژنز به وقوع می‌پیوندد. در ابتدا نفت و سپس گاز طبیعی از کروژن مشتق می‌شود. نسبت هیدروژن به کربن ماده آلی کاهش یافته ولی در مقدار اکسیژن به کربن تغییر عمده‌ای صورت نمی‌گیرد.
تاثیر مرحله کاتاژنز در بوجود آمدن هیدروکربنها : در این مرحله مواد آلی تغییرات زیادی پیدا می‌کنند و حین تغییر وضع مداوم مولکولی در کروژنها در ابتدا نفتهای سنگین ، بعدا نفتهای سبک و در آخر گازهای مرطوب تولید می‌شوند. در آخر مرحله کاتاژنز تقریبا تمامی شاخه‌های زنجیری هیدروکربنها از مولکول کروژن جدا شده و مواد آلی باقیمانده در مقایسه با زغال سنگها از نظر درجه بلوغ ، شبیه به آنتراسیت بوده و ضریب انعکاسی بیش از ?% دارند.
مرحله متاژنز
تحولات ماده آلی در مرحله متاژنز تحت دما و فشار بالاتر نسبت به مراحل قبلی انجام می‌شود. بقایای هیدروکربن بخصوص متان از ماده آلی جدا می‌شود. نسبت هیدروژن به کربن کاهش یافته ، به نحوی که در نهایت کربن به صورت گرافیت باقی خواهد ماند. تخلخل و تراوایی سنگ در این مرحله به حد قابل چشم پوشی می‌رسد.
تاثیر مرحله متاژنز در بوجود آمدن هیدروکربنها :
در مرحله متاژنز و متامورنیسم رسوبات در عمق بیشتر و تحت تاثیر حرارت و فشار بیش از حد قرار دارند. در این مرحله کانیهای رسی ، آب خودشان را از دست داده و در نتیجه تبلور مجدد در بافت اصلی سنگ تغییرات بوجود می‌آید. در این مرحله کروژن باقی مانده (موادآلی باقی مانده) تبدیل به متان و کربن باقیمانده می‌شود. این مواد را می‌توان قابل قیاس با تبدیل زغال سنگ به آنتراسیت دانست که ضریب انعکاسشان تا ?% می‌رسد. بالاخره در آخراین مرحله باقیمانده مواد آلی که به صورت کربن باقی مانده در آمده بود، تبدیل به گرافیت می‌شود.

رسیدگی کروژن
نفت و گاز در مرحله کاتاژنز از کروژن نیمه رسیده مشتق می‌شوند. اشتقاق هیدروکربور از کروژن نارس امکان پذیر نیست. به دنبال رسیدگی کروژن در ابتدا نفت و سپس گاز طبیعی از کروژن جدا می‌شود. هنگامی که کروژن کاملا برسد دیگر نفت و گازی از آن به وجود نمی‌آید. رسیدگی کروژن به دما ، زمان و احتمالا فشار بستگی دارد.
تولید عمده نفت از کروژن در دمای ?? تا ??? درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد. تولید عمده گاز از کروژن در دمای ??? تا ??? درجه سانتیگراد است. کروژن در دمای بالاتر از ??? درجه سانتیگراد کلیه مواد هیدروکربوری خود را از دست می‌دهد و تنها به صورت گرافیت باقی می‌ماند.


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور
<      1   2   3   4   5      >