سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دنیای فناوری و اطلاعاتpolymer (شیمی.نانو.مکانیک.پلاستیک.لاستیک.)


عاشق آسمونی
عاشقان
لحظه های آبی
پرسه زن بیتوته های خیال
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
هو اللطیف

● بندیر ●
مهندسی پلیمر(کامپوزیت.الاستومر. پلاستیک.چسب ورزین و...)
بی عشق!!!
آخرین روز دنیا
مُهر بر لب زده
%% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
کانون فرهنگی شهدا
یک کلمه حرف حساب
روانشناسی آیناز
داشگاه آزاد دزفول
.: شهر عشق :.
بانک اطلاعاتی خودرو
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
پتی آباد سینمای ایران
منطقه آزاد
رازهای موفقیت زندگی
نور
توشه آخرت
عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
گروه اینترنتی جرقه داتکو
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
ایـــــــران آزاد
پزشک انلاین
این نجوای شبانه من است
رویابین
* روان شناسی ** ** psychology *
حباب زندگی
ثانیه
دست نوشته
در تمام بن بستها راه آسمان باز است
مهندسی متالورژِی
دوزخیان زمین
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
mansour13
به دلتنگی هام دست نزن
حقوق و حقوقدانان
هامون و تفتان
قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی
کشکول
وبلاگ تخصصی مهندسی عمران
خبرهای داغ داغ
باران کوثری
عشق صورتی
دنیای بهانه
عشق طلاست
خانه اطلاعات
من هیچم
قدرت ابلیس
غلط غولوت
انجمن مهندسان ایرانی
just for milan & kaka
چالوس و نوشهر
نامه ی زرتشت
دنیای واقعی
تارنما
سامانتا
دختر و پسر ها وارد نشند اینجا مرکز عکس های جدید ودانلوده
محرما نه
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
ماهیان آکواریمی
قدرت شیطان
.... تفریح و سرگرمی ...
عد ل
راز و نیاز با خدا
عاشقان میگویند
جزیره ی دیجیتالی من
خلوت تنهایی
پرسش مهر 9
نـــــــــــــــــــــــــــــور خــــــــــــــــــــــــــــدا
اس ام اس عاشقانه
طوبای طوی
قلم من توتم من است . . .
منتظران دل شکسته
محمدرضا جاودانی
روح .راه .ارامش
اهلبیت (ع)
::::: نـو ر و ز :::::
باور
در سایه سار وحدت
چشمای خیس من
جالبــــــــــات و ....
دنیای پلیمر
کسب در آمد از اینترنت
سخنان برگزیده دکتر شریعتی
شناسائی مولکول های شیمیائی
بانک اطلاعات نشریات کشور
استاد سخن پرداز
لینکستان
سایت تخصصی اطلاع رسانی بازیافت
صنعت خودرو
پلیمرهای نوری
انجمن های تخصصی مهندسی پزشکی
سایت تخصصی پلیمر
مهندسی صنایع پلیمر
فرشته ای در زمین
نجوا
مجلات دانش پلیمر
امام رضا
سکوت شب
برای آپلود مطلب اینجا را کلیک کنید
وبلاگ تخصصی گزارش کار های آزمایشگاه
پشت خطی
بانک اطلاعات نشریات کشور
کتابخانه عرفانی ما
فناوری
بهترین سایت دانلود رایگان
آگهی رایگان صنایع شیمیایی
امار لحظه به لحظه جهان
محاسبه وزن ایده ال
کتابخانه مجازی ایران
مرکز تقویم
عکس هایی از سرتاسر جهان
سایت اطلاعات پزشکی
موتور ترجمه گوگل
پایگاه اطلاع رسانی شغلی

اولین دانشنامه نرم افزار ایران
بانک مقالات روانشناسی
جدول
اپلود عکس
اوقات شرعی
ضرب المثل ها وحکایت ها
متن فینگیلیش بنویسید و به فارس
دانلود نرم افزار
سایت تخصصی نساجی
طراح سایت
مرجع اختصاصی کلمات اختصاری
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
این چیه؟
معماری

سرانجام دانشمندان پس تلاش‌های بسیار برای ساخت مدارهای الکترونیکی نامرئی و نمایشگرهای شفاف، موفق به ساخت تعداد بسیار کمی از این مدارها شدند که البته آن هم به مواد نیمه‌رسانای شفاف محدود شده، تاکنون امکان کاربرد گسترده و فراگیر آن فراهم نشده‌است.

اخیراً محققانی در کالیفرنیا به موفقیتی در این زمینه دست یافته‌اند که کاربرد ویژه‌ای را در نمایشگرهای تخت، نمایشگرهای شیشه‌ی جلوی اتومبیل‌ها، و الکترونیک کاغذی داشته، بسیار مورد توجه واقع شده‌است. مدارهای الکترونیکی ظریف و شفافی که آنها ساخته‌اند تا به امروز قدرتمندترین مدارها در نوع خود به شمار می‌رود و راه را برای دستیابی به الکترونیک شفاف و دیگر کاربردهای آینده‌نگرانه و پیشرو؛ از قبیل روزنامه‌های الکترونیکی و لباس‌های نمایشگر قابل پوشیدن هموار می‌سازد. این ترانزیستورهای شفاف فیلم نازک (TTFTها) بر خلاف انواع مشابه قبلی خود، از نانولوله‌های کربنی تک‌جداره‌ی کاملاً هم‌ترازی تشکیل شده‌است که شفاف و انعطاف‌پذیر بوده، به خوبی کار می‌کنند. از جمله ویژگی‌های حاصل از بررسی‌های آزمایشگاهی این ترانزیستورها، می‌توان به کاربرد راحت آن در سطوح شیشه‌ای یا پلاستیکی اشاره کرد، ضمن اینکه نتایج به ‌دست‌آمده در این خصوص و امکان کاربرد آن در مصارف روزمره بسیار نیز امیدوار‌کننده بوده‌اند.گزارش این تحقیق در شماره‌ی 27 ژانویه ماهنامه‌ی ACS Nano منتشر شده‌است.



ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

 

 

میر بهراد خامسی و تصویری از میکروپرنده ابداعی

استاد ایرانی دانشگاه «واترلو» کانادا با همکاری گروهی از محققان کانادایی موفق به ابداع نخستین میکروربات پرنده در جهان شد.

، دکتر میر بهراد خامسی، استادیار دانشگاه واترلو کانادا که هدایت پروژه طراحی و ساخت این میکروربات پرنده را بر عهده داشته درباره این دستاورد تکنولوژیک گفت: این میکروربات‌های پرنده می‌توانند اشیا و تجهیزات را مخصوصا در طول مدت جراحی‌ها و برای کاربردهایی در مقیاس میکرو دستکاری کرده و یا تغییراتی را که لازم باشد روی آنها اعمال نمایند.

رییس ایرانی آزمایشگاه میکرورباتیک ماگلیو در دانشگاه واترلو خاطرنشان کرد: این اختراع جدید باعث می‌شود پژوهشگران روی عملیات بسیار ظریف و حساس و در مقیاسهای بسیار کوچک کنترل بیشتری داشته باشند و به آنها امکان می‌دهد که اشیاء کوچک را با دقت و ظرافت بیشتری جابه جا کرده و جاسازی کنند.

در این پرنده جدید رباتیک از فن‌آوری MEMS (سامانه‌های میکرو الکترومکانیکی) استفاده شده و انرژی آن از یک میدان مغناطیسی تامین می‌شود.

ربات پرنده با نیروی خود به نیروی جاذبه غلبه می‌کند و در نتیجه می‌تواند به پرواز در آید.

به گفته دکتر خامسی، این وسیله ظریف برای عملیاتی چون میکرومونتاژ در قطعات مکانیکی، کنترل نمونه‌های بیولوژیک و حتی انجام جراحی‌ها در مقیاس میکرو سودمند و قابل استفاده خواهد بود.

وی افزود: یک منبع نیروی خارجی قدرت مانور وسیله را افزایش داده و به آن امکان می‌دهد موقعیت ربات را در فضای سه بعدی و پیچیده بسیار آسانتر از رباتهای خزنده و رونده تعیین کند.

خامسی تصریح کرد: ما برای اولین بار در جهان توانستیم چنین ربات پرنده مجهز به میکرو گیره‌ها را طراحی کنیم. این روبات می‌تواند به درون هر فضایی وارد شود و مواد بسیار خطرناک زیستی را کنترل کند یا در اتاقهای خلاء کار انجام دهد.

وی تصریح کرد: از آنجا که نیروی لازم برای کار ربات از خارج تامین می‌شود، لذا میکروربات نیازی به حمل یک منبع انرژی یا کنترل کننده ندارد، لذا قدرت مانور آن افزایش می‌یابد .

گفتنی است، دکتر خامسی، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک و تولید در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته مکاترونیک در دانشگاه میای ژاپن و دوره پست دکتری را در دانشگاه آلبرتا پشت سر گذاشته است.


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

پژوهشگران ایرانی موفق به ساخت پیل سوختی «روی ــ هوا» شدند.

پژوهشگران دانشگاه صنعتی مالک اشتر برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت پیل سوختی «روی ــ هوا» از گروه پیل‌های سوختی پیشرفته «فلز ــ هوا» شدند که به عنوان یک منبع انرژی نوین با قابلیت کاربردهای صنعتی در مراکز تحقیقاتی دنیا در مرحله تدوین فن‌آوری بوده و هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است.

 ساخت اولین پیل سوختی فلز ــ هوا حداقل به 30 سال پیش بر می‌گردد و مطالعات تحقیقاتی اندکی روی این نوع پیل‌ها انجام شده است.

این نوع پیل‌ها با داشتن مزایایی چون دانسیته انرژی بالاتر از باتریها، ولتاژ کاری بالا و عدم تولید مواد سمی و مخرب زیست محیطی، به عنوان منبع پاک در صنایع خودرو، شارژ باتری‌های قابل شارژ و تامین انرژی مورد نیاز منازل، صنایع مخابراتی، مراکز دور افتاده، شرایط بحرانی نظیر زلزله، سیل و ... قابل استفاده است و به واسطه داشتن دمای کار پایین در برابر حساسه‌های مادون قرمز قابل ردیابی نمی باشد.

عواملی دیگر چون ارزانی، پایداری شیمیایی و عدم وجود هر گونه خطرات ذخیره سازی و حمل سوخت مانند احتراق، آتشگیری، قابلیت استفاده در محدوده وسیع دمای محیطی 40- تا 50+ درجه سانتیگراد، قابلیت به کارگیری در محیط‌های بسته خانگی و پناهگاه‌ها، فراوانی و وجود منابع سرشار روی و تولید با خلوص بالا در کشور مانند شرکت ذوب و روی بافق، شرکت ذوب و روی زنجان و ... ، تجدیدپذیر بودن سوخت و همچنین عدم وابستگی به منابع فسیلی، به کارگیری پیل سوختی روی ــ هوا را توجیه پذیرتر می‌کند.

ماده زاید حاصل از این فرایندهای الکتروشیمیایی، اکسید روی می‌باشد که نه تنها آلوده کننده محیط زیست نیست، بلکه می‌تواند به عنوان ماده اولیه صنایع مختلف دارویی، بهداشتی، رنگ، لاستیک و ... مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

هر تک سل الکتروشیمیایی از آند با سوخت روی، کاتد به نام الکترود نفوذ گاز، جدا کننده مکانیکی و الکترولیت هیدروکسید پتاسیم تشکیل می‌شود که می‌تواند ولتاژ مدار باز 45/1 و ولتاژ عملیات حدود 1تا 2/1 ولت را در مدت زمان قابل قبولی - بسته به میزان فلز روی در تک سل - تامین کند.

ذرات روی به عنوان سوخت در محیط قلیایی الکترولیت قرار گرفته و اکسید روی به عنوان محصول نهایی واکنش تولید می‌شود که با جریان الکترولیت خارج می‌شود.

با انجام واکنش الکتروشیمیایی، الکتریسته از طریق مدار خارجی از آند به سمت کاتد جریان می‌یابد.

نشت الکترولیت اهمیت زیادی دارد، چرا که در صورت نفوذ آن به سطح کاتد و عبور از آن، باعث خوردگی و مسدود شدن روزنه‌های کاتد و مانع از عبور اکسیژن هوا می‌شود و به دنبال آن دانسیته جریان کاهش می‌یابد.

آزمایشات متعددی با نمونه ساخته شده انجام شد و نتایج خوبی پس از ساعتها کار مداوم به دست آمد.

تمام آزمایشات در شرایط دمایی 25 تا 32 درجه سانتیگراد و رطوبت 62 درصد در هوای آزاد انجام شده و زمان لازم جهت اخذ ولتاژ پس از تزریق الکترولیت حدود یک دقیقه به ثبت رسیده است.

با توجه به جدید بودن پیل سوختی روی ــ هوا و عدم وجود نتایج کافی در این خصوص، این تحقیق که برای اولین بار در کشور انجام شد توانسته است، اطلاعات نسبتا خوبی را ارائه کند.

بر اساس آخرین نتایج به دست آمده و با استفاده از جدا کننده مناسب با تخلخل بالا، بیشترین توان حاصل از تک سل ساخته شده با سطح فعال 60 سانتیمتر مربع 5/1 ولت دانسیته توان 25mW/cm2 و حداکثر جریان 2/1 آمپر بوده و در مرحله بهینه سازی قرار دارد.

به دلیل اهمیت این موضوع و مناسب بودن دانسیته توان در پیل سوختی روی ــ هوا، این تحقیقات در حال گسترش می‌باشد.


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

 

پژوهشگران کشور موفق به دستیابی به دانش فنی تولید سرامیکهای پیشرفته ای شدند که دارای خواص الکتریکی و کاربردهای صنعتی هستند.

حسین صادقی - معاون پژوهشی و علمی شرکت ایتاکو  افزود: با توجه به اهمیت این نوع سرامیکها در حال حاضر محققان کشور موفق به تولید نوعی سرامیک پیشرفته شدند که پس از فرآوری، قابلیت اضافه شدن به مواد اولیه فلزات را نیز دارند.

وی با تاکید بر اینکه با اضافه شدن این مواد به فلزات می توان از آن در ساخت آلیاژها استفاده کرد، افزود: سرامیک تولید شده دارای کاربردهای وسیع صنعتی است. این نوع سرامیک در صنایعی چون خودروسازی، هوا فضا، صنایع الکترونیکی، ذوب فلزات و تولید آلیاژهای خاص کاربرد دارد.

این پژوهشگر اضافه کرد: این سرامیکها در ساخت قطعات موتورهای جت و صنایع نظامی کاربرد وسیعی دارد. ضمن آنکه در صنایع ریخته گری فلزات مانند ساخت کوره های ذوب آهن، ذوب آلومینیوم و مس و خطوط انتقال مواد مذاب مورد استفاده قرار می گیرد.

صادقی افزود: سرامیکهای پیشرفته به دلیل برخورداری از ویژگیهایی چون پایداری در دماهای بالا، استحکام زیاد و مقاومت بالا در برابر خوردگی، خواص مغناطیسی و الکتریکی خاص و منحصربه فرد چون پیزوالکتریسیته، ابررسانایی و عایق و یا نیمه هادی بودن در بسیاری از صنایع در لیست اجزای بسیار مهم و استراتژیک قرار دارند. 

وی اظهار داشت: در 60 سال اخیر در دنیا در خصوص 25 گروه مختلف از سرامیکهای پیشرفته تحقیقات وسیعی صورت گرفته و بسیاری از آنها به تولید رسیده است.

معاون پژوهشی و علمی شرکت ایتاکو  گفت: در سالهای اخیر شکوفایی و گسترش صنایع الکترونیک و همچنین کاربرد وسیع سرامیکهای پیشرفته در صنایع مربوط به تکنولوژی پزشکی و خودرو ‌سازی موجب رشد چشمگیر بازار سرامیکهای پیشرفته شده و اکنون این سرامیکها رقمی حدود 50 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده‌ است.

وی افزود: این بازار از نرخ رشد سالانه ا‌ی در حدود 6 تا 7 درصد برخوردار بوده و پیش بینی می شود که نرخ رشد آن در سالهای آینده همچنان افزایش یابد.

صادقی سرامیکها را از جمله مواد اولیه صنایع دانست که دارای کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف هستند و گفت: این ماده هر چند که در اروپا از سال 1880 تولید و کاربردهای صنعتی یافته است ولی در کشور ما شناخته شده نسیت و این عامل سبب شده است که بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز صنایع از خارج وارد شوند.



ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

 

 

تصاویری که می بینید ، پروتوتایپ و طرح اولیه از دومین خودرو ملی ایران خودرو با کد X12 هستند. این پروژه برنامه ریزی شده تا در 22 بهمن امسال رونمایی شود . X12 روی پلت فرم 206 بنا شده و ادامه دهنده ی پروژه X11 - پیکان جدید - ایران خودرو است و از پیشرانه 1.4 لیتری ملی ایران خودرو از خانواده موتور ملی ایران خودرو ( EF7 ) استفاده می کند که توانایی تولید حدود 80 اسب بخار قدرت را داراست . با استفاده از موتور ملی و اکسل طراحی شده توسط این شرکت ارزان تر از خودرو های هم کلاسش در بازار طراحی و تولید شود ، شرکتی چینی با در یافت هزینه ی لیسانس و royalty همکار ایران خودرو در زمینه تولید این خودرو خواهد بود. البته امکان تغییرات اساسی در پروژه اصلی بسیار محتمل است.


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

با سلام خدمت علاقه مندان به نرم افزار متلب

یک مجموعه لوح فشرده حاوی بیش از 100 کتاب الکترونیکی در مورد نرم افزار متلب آماده ارایه به دوستان می باشد . اگر علاقه مندان به مشاهده لیست اسامی کتاب ها هستید به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

برای تهیه کتب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کلیک کن

 


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

 


ساختمان سازی با سازه های فلزی

 

مزایای ساختمان فلزی

مقاومت زیاد : مقاومت قطعات فلزی زیاد بوده و نسبت مقاومت به وزن از مصالح بتن بزرگتر است ، به این علت در دهانه های بزرگ سوله ها و ساختمان های مرتفع ، ساختمانهائی که برزمینهای سست قرارمیگیرند ، حائز اهمیت فراوان میباشد .

خواص یکنواخت : فلز در کارخانجات بزرگ تحت نظارت دقیق تهیه میشود ، یکنواخت بودن خواص آن میتوان اطمینان کرد و خواص آن بر خلاف بتن با عوامل خارجی تحت تاثیر قرار نمی گیرد ، اطمینان در یکنواختی خواص مصالح در انتخاب ضریب اطمینان کوچک مؤثر است که خود صرفه جو یی در مصرف مصالح را باعث میشود .

دوام : دوام فولاد بسیار خوب است ، ساختمانهای فلزی که در نگهداری آنها دقت گردد . برای مدت طولانی قابل بهره برداری خواهند بود - خواص ارتجاعی : خواص مفروض ارتجاعی فولاد با تقریبی بسیار خوبی مصداق عملی دارد . فولاد تا تنشهای بزرگی از قانون هوک بخوبی پیروی مینماید . مثلآ ممان اینرسی یک مقطع فولادی را میتوان با اطمینان در محاسبه وارد نمود . حال اینکه در مورد مقطع بتنی ارقام مربوطه چندان معین و قابل اطمینان نمی باشد .

 

معایب ساختمان های فلزی

ضعف در دمای زیاد : مقاومت ساختمان فلزی با افزایش دما نقصان می یابد . اگر دکای اسکلت فلزی از 500 تا 600 درجه سانتی گراد برسد ، تعادل ساختمان به خطر می افتد .

خوردگی و فساد فلز در مقابل عوامل خارجی : قطعات مصرفی در ساختمان فلزی در مقابل عوامل جوی خورده شده و از ابعاد آن کاسته میشود و مخارج نگهداری و محافظت زیاد است .

تمایل قطعات فشاری به کمانش : با توجه به اینکه قطعات فلزی زیاد و ابعاد مصرفی معمولا" کوچک است ، تمایل به کمانش در این قطعات یک نقطه ضعف بحساب می رسد .


ادامه مطلب

ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

یکی از ایده های جدید تولید انرژی، انتقال انرژی خورشیدی از سطح ماه بصورت بی سیم است. اصول اولیه این طرح توسط دکتر دیوید کریسول (Dr. David Criswell) محقق دانشگاه هوستون تگزاس و مدیرمؤسسه Space Systems Operations ارائه شده است. بر اساس این طرح، ابتدا مجموعه ای بسیار وسیع از سلولهای خورشیدی بر سطح ماه (که همیشه به طرف زمین است) قرار داده میشوند تا نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. سپس انرژی الکتریکی حاصله به یک فرستنده مایکروویو ارسال میشود تا به امواج رادیویی در فرکانس 2.5 گیگاهرتز تبدیل شده و از آنجا بوسیله آنتنهای با پهنای بیم    (beam) بسیار باریک بطرف زمین ارسال گردد. در سطح زمین این امواج الکترومغناطیسی پر قدرت بوسیله آرایه های بسیار بزرگ (very large array) از آنتنهای مایکروویو دریافت شده و دوباره به انرژی الکتریکی تبدِل میشوند. همچنین بخشی از این امواج توسط ماهواره های مخصوصی که در اطراف کره زمین قرار خواهند گرفت به نقاط دیگر کره زمین که در دید مستقیم ماه نمی باشند منعکس میشوند.
در واقع تبدیل انرژی الکتریکی به امواج الکترومغناطیسی این امکان را میدهد تا انرژی بصورت بی سیم از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل شود و در نقطه مقابل پس از دریافت امواج الکترومغناطیسی با انجام عمل عکس، انرژی ااکتریکی مجدداً تولید گردد (به این روش اصطلاحاً
power beaming میگویند). تقریباً اساس تمام سیستمهای انتقال برق بدون سیم بر همین پایه استوار است. البته واضح است که بازدهی چنین سیستمهایی در مقایسه با انتقال برق در خطوط برق بسیار پایین است چون مقدار زیادی از انرژی در تبدیل برق به امواج الکترومغناطیسی و بالعکس تلف میشود و بعلاوه مقداری ازانرژی موجود در امواج نیز در فرایند تشعشع وانتقال در محیط (اتمسفرزمین) به هدر خواهد رفت. بااین وجود، دکتر کریسول در مقالات مختلفی که ارائه کرده ( منجمله مقاله 1 و مقاله 2) بصورت تحلیلی به این مسائل اشاره کرده و با محاسبات مختلف ادعا نموده است که میزان انرژی تولید شده با احتساب تمام این تلفات و مخارجی که صرف ساخت و نصب تجهیزات خواهد شد باز مقرون به صرفه خواهد بود و تنها به کسری از یک سنت برای تولید یک کیلو وات بر ساعت برق خواهد رسید. البته دانشمندان ناسا نیز ایده های مشابهی مثل قرار دادن مجموعه ای از سلولهای خورشیدی و یا حتی صرفاً صفحه های منعکس کننده نور در مدار کره زمین ارائه کرده اند که بحث بر سر اینکه کدام روش مناسبتر است هنوز ادامه دارد.


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور

HVDC یا انتقال به صورت مستقیم با ولتاژ بالا نوعی سیستم انتقال انرژی الکتریکی است. این روش راهی نوین برای انتقال انرژی الکتریکی در مقیاس‌های کلان است و در این زمینه جایگزین خوبی در مقابل روش سنتی (استفاده از جریان متناوب) به شمار می‌رود. تکنولوژی ساخت این نوع سیستم به دهه ???? در سوئد بازمی‌گردد. از اولین خطوط ساخته شده با این تکنولوژی می‌توان خط انتقال بین مسکو و کاشیرا در اتحاد جماهیر شوروی در سال ???? و سیستم انتقال ?? تا ?? مگاواتی واقع در سوئد را نام برد که در سال ???? به بهره‌برداری رسید. بزرگ‌ترین خط انتقال HVDC در حال حاضر خط انتقال اینگا-شابا با ضرفیت انتقال ??? مگاوات و با طول حدود ???? کیلومتر در کنگو واقع شده. این خط انتقال سد اینگا را به معدن مس شابا متصل می‌کند.

تاریخچه

اولین روش برای انتقال انرژی الکتریکی با جریان مستقیم توسط یک مهندس سویسی با نام رن تیوری (Rene Thury) ارایه شد. در این سیستم با سری کردن ژنراتورها و در نتیجه جمع جبری ولتاژهای تولیدی ولتاژ افزایش می‌یافت. هر ژنراتور در جریان ثابت می‌توانست انرژی الکتریکی تا ولتاژ ???? ولت تولید کنند. بعضی از ژنراتورها دارای دو ردیف کلکتور بودند تا ولتاژ وارده بر روی هر کلکتور را کاهش دهند. این سیستم در سال ???? در ایتالیا به وسیله شرکت Acquedotto de Ferrari-Galliera مورد استفاده قرار گرفت. در این خط انتقال توانی برابر ??? کیلووات با ولتاژ ?? کیلوولت تا مسافت ???کیلومتر منتقل می‌شد. سیستم Moutiers-Lyon با همان مکانیزم به وسیله هشت ژنراتور متصل شده با دو ردیف کلکتور می‌توانست ولتاژ را تا ??? کیلوولت افزایش دهد. این سیستم از سال ???? تا ???? مورد استفاده قرار گرفت. دیگر سیستم‌های از این دست نیز تا دهه ???? مورد استفاده قرار می‌گرفتند. عیب این سیستم‌ها در این بود که ماشین‌های گردان (مولدها و مبدل‌های گردان) به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز داشتند و در ضمن تلفات در این ماشین‌ها زیاد بود. استفاده از ماشین‌های مشابه دیگر نیز تا اواسط قرن بیستم ادامه داشت, ولی با موفقیت کمی همراه بود.

یکی از روش‌هایی که برای کاهش ولتاژ مستقیم گرفته شده از خطوط انتقال مورد آزمایش قرار گرفت, استفاده از ولتاژ برای شارژ کردن باتری‌های سری بود. پس از شارژ شدن باتری‌ها در حالت سری آن‌ها را در حالت موازی به هم اتصال می‌دادند و از آنها برای تغذیه بارها استفاده می‌کردند. با این حال از این روش فقط در دو طرح انتقال استفاده شد چراکه این روش به دلیل محدودیت ظرفیت باتری‌ها, مشکلات مربوط به تغییر وضعیت باتری‌ها از سری به موازی و پسماند انرژی در هر سیکل شارژ و دشارژ در باتری‌ها اصلاً اقتصادی نبود.

در طول سال‌های ???? تا ???? رفته رفته امکان استفاده از شبکه‌های کنترل شده به وسیله لامپ‌های قوس جیوه فراهم آمد. در ???? در یک شبکه ?? مگاوات به طول ??? کیلومتر از لامپ‌های جیوه استفاده شد. این شبکه که یک شبکه کابلی برای تغذیه شهر برلین بود هرگز به بهره‌برداری نرسید چراکه در ???? با فروپاشی آلمان فاشیستی طرح نیمه‌کاره رها شد. توجیه استفاده از خطوط زیرزمینی دیده نشدن آنها در حملات هوایی بود. با پایان یافتن جنگ جهانی دوم این طرح توجیه نظامی خود را از دست داد, تجهیزات و تأسیسات طرح نیز به شوروی برده شد و در آنجا مورد استفاده قرار گرفت.

مزایا :

بزرگ‌ترین مزیت سیستم جریان مستقیم, امکان انتقال مقدار زیادی انرژی در مسافت‌های زیاد است و با تلفات کمتر (در مقیسه با روش انتقال DC) است. بدین ترتیب امکان استفاده از منابع و نیروگاه‌های دور افتاده مخصوصا در سرزمین‌های پهناور به وجود می‌آید.

برخی از شرایطی که استفاده از سیستم HVDC به‌صرفه‌تر از انتقال AC است عبارت‌اند از:

  • کابل‌های زیرآبی, به ویژه زمانی که به علت بالا بودن میزان توان خازنی(capacitance), تلفات در سیستم AC بیش از حد زیاد می‌شود.(برای مثال شبکه کابلی دریای بالتیک به طول ??? کیلومتر بین آلمان و سوئد)
  • انتقال در مسافت‌های طولانی و در مکان‌های بن‌بست به طوری که در یک مسیر طولانی شبکه فاقد هیچگونه اتصال به مصرف کننده‌ها یا دیگر تولید کننده‌ها باشد.
  • افزایش ظرفیت شبکه‌ای که به علت برخی ملاحظات امکان افزایش سیم در آن پر هزینه یا غیر ممکن است.
  • اتصال دو شبکه AC ناهماهنگ که در حالت AC امکان برقراری اتصال در آنها وجود ندارد.
  • کاهش دادن سطح مقطع سیم مصرفی و همچنین دیگر تجهیزات لازم برای برپاکردن یک شبکه انتقال در یک توان مشخص.
  • اتصال نیروگاه‌های دور افتاره مانند سدها به شبکه الکتریکی.

خطوط طولانی زیرآبی دارای ظزفیت خازنی زیادی هستند. در سیستم DC این ظرفیت خازنی تأثیر کمی بر روی عملکرد شبکه دارد اما از انجایی که در مدارهای AC, خازن در مدار تقریباً به صورت یک مقاومت عمل می‌کند ظرفیت خازنی در خطوط زیرآبی موجب ایجادشدن تلفات اضافی در مدار می‌شود و این استفاده از جریان DC را رد خطوط زیر آبی به صرفه می‌کند.

در حالت کلی نیز جریان DC قادر به جابجایی توان بیشتری نسبت به جریان AC است چراکه ولتاژ ثابت در DC از ولتاژ پیک در AC کمتر است و بدین ترتیب نیاز به استفاده از عایق‌بندی کمتر و همچنین فاصله کمتر در بین هادی‌ها است که این عمر موجب سبک شدن هادی و کابل و همچنین امکان استفاده از هادی‌های بیشتر در یک محیط مشخص می‌شود و همچنین هزینه انتقال به صورت DC کاهش می‌یابد.

افزایش ثبات شبکه :

از آنجایی که سیستم HVDC به دو شبکه ناهماهنگ AC امکان می‌دهد تا بهم اتصال یابند, این سیستم می‌تواند موجب افزایش ثبات در شبکه شود و از ایجاد پدیده‌ای به نام «آبشار خطاها» (Cascading failure) جلوگیری کند. این پدیده زمانی به وجود می‌آید که به علت بروز خطا در قسمتی از شبکه کل یا قسمتی از بار این بخش به بخش دیگری انتقال داده می‌شود و این بار اضافه موجب ایجاد خطا در قسمت دیگر شده و یا این بخش را در خطر قرار می‌دهد که به این ترتیب بار این بخش هم به قسمت دیگری انتقال داده می‌شود و این حالت ادامه پیدا می‌کند. مزیت شبکه HVDC دراین است که تغییرات در بار که موجب ناهماهنگی در شبکه‌های AC می‌شود تأثیرات مشابهی را بروی شبکه HVDC نمی‌گذارد, چراکه توان و مسیر جاری شدن آن در سیستم HVDC قابل کنترل است و در صورت نیاز قابلیت کنترل اضافه بار در شبکه AC را دارد. این یکی از دلایل مهم تمایل برای ساخت این گونه شبکه‌هاست.

معایب :

مهم‌ترین عیب این سیستم گران بودن مبدل‌ها و همچنین محدودیت آنها در مقابل اضافه بارها است همچنین در خطوط کوتاه تلفات به وجود آمده در مبدل‌ها از یک شبکه AC با همان طول بیشتر است, بنابر این این سیستم در مسافت‌های کوتاه کاربردی ندارد و یا ممکن است صرفه جویی به وجود آمده در تلفات نتواند هزینه بالای نصب مبدل‌ها را جبران کند. در مقایسه با سیستم‌های AC, کنترل این سیستم در قسمت‌هایی که شبکه دارای اتصالات زیادی است خیلی پیچیده‌است. کنترل توان جاری در یک شبکه پر اتصال DC نیازمند ارتباط قوی بین تمامی اتصال‌هاست چراکه هنواره باید توان جاری در شبکه کنترل شود.

هزینه های مربوط به انتقال DC

شرکت‌های بزرگ ایجاد کننده این گونه خطوط مانند ABB یا Siemens هزینه مشخصی از اجرای طرح‌های مشابه در مناطق مختلف اعلام نکرده‌اند چراکه این هزینه بیشتر یک توافق بین طرفین است. از طرف دیگر هزینه اجرای این گونه طرح‌ها به طور گسترده‌ای به خصوصیات پروژه مانند: میزان توان شبکه, طول خطوط, نوع شبکه(هوایی یا زیر زمینی), قیمت زمین در منطقه مورد بحث و... بستگی دارد.

با این حال برخی از شاغلین در این زمینه در این زمینه اطلاعاتی را بروز داده‌اند که می‌تواند قابل اعتماد باشد. برای خط انتقال ? مگاواتی کانال انگلستان(English Channel) با طول تقریبی ?? کیلومتر, هزینه مربوط به قرار داد اولیه به تقریباُ به صورت زیر است: (جدای از هزینه‌های مربوط به عملیات آماده سازی ساحل, هزینه‌های مربوط به مالکیت زمین‌ها, هزینه بیمه مهندسین و...)

  • پست‌های مبدل, باهزینه تقریبی ??? میلیون پند
  • کابل زیرآبی+ نصب, با هزینه تقریبی ? میلیون پند به ازای هر کیلومتر

بنابراین برای احداث شبکه انتقال ? گیگاواتی در چهار خط, هزینه‌ای تقریبی برابر ??? میلیون پند نیاز است که باید دیگر هزینه‌های مرتبط با ساخت و بهره‌برداری خط به ارزش ??? تا ??? میلیون پند را هم به آن اضافه کرد.

اتصالات AC

خطوط انتقال AC تنها می‌توانند به خطوط AC که دارای فرکانس برابر و تطابق زمانی یا فازی هستند متصل شوند. خیلی از شبکه‌هایی که به ایجاد اتصال تمایل دارند (مخصوصا شبکه‌های متعلق به دو کشور متفاوت) دارای شبکه‌های ناهماهنگ هستند. شبکه سراسری انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی با فرکانس ?? هرتز کار می‌کنند اما هماهنگ نیستند یا برای مثال در کشوری مثل ژاپن شبکه‌ها ?? یا ?? هرتز هستند. در سراسر جهان مثال‌های زیادی از این دست وجود دارد. در این حالت اتصال شبکه‌ها به صورت AC غیرممکن یا پرهزینه است, اما در سیستم HVDC امکان ایجاد اتصال بین شبکه‌های این چنینی وجود دارد.

این امکان وجود دارد که ژنراتورهای وصل شده به یک شبکه انتقال بلند AC دچار بی‌ثباتی شده و موجب اختلال در هماهنگی شبکه شوند. سیستم HVDC استفاده از ژنراتورهای نصب شده در مناطق دورافتاده را عملی می‌کند. ژنراتورهای بادی مستقر در مناطق دور افتاده با استفاده از این سیستم می‌توانند بدون اینکه خطر ایجاد ناهماهنگی در شبکه به وجود آورند به شبکه اتصال یابند.

به طورکلی گرچه HVDC امکان اتصال دو شبکه متفاوت AC را فراهم می‌کند اما هزینه ماشین‌آلات و تجهیزات مبدل از AC به DC و برعکس واقعاً قابل توجه است, بنابراین استفاده از این سیستم بیشتر در شبکه‌هایی که توجیه اقتصادی داشته باشد انجام می‌گیرد(مسافت دارای توجیه پذیری اقتصادی در سیستم HVDC برای خطوط زیر آبی در حدود ?? کیلومتر و برای شبکه‌های هوایی بین ??? تا ??? کیلومتر است).

مبدل ها :

در گذشته مبدل‌های HVDC از یکسوکننده‌های قوس جیوه که غیر قابل اطمینان بودند, برای انجام یکسوسازی استفاده می‌کردند و هنوز هم استفاده از این یکسوسازها در برخی مبدل‌های قدیمی ادامه دارد. از درگاه‌های تیریستوری اولین بار در دهه ???? برای یکسو سازی استفاده شد. تریستور نوعی قطعه نیمه‌هادی شبیه دیود است, با این تفاوت که دارای یک پایه اضافی برای کنترل جریان عبوری است. امروزه از IGBT که نوعی تریستور است نیز برای یکسو سازی استفاده می‌شود. این قطعه دارای قابلیت‌های بهتری از تریستورهای عادی است و کنترل آن اسانتر است که قابلیت‌ها موجب کاهش یافت قیمت تمام شده یک درگاه می‌شود.

از انجایی که ولتاژ استفاده شده در سیستم HVDC در بسیاری موارد از ولتاژ شکست انواع نیمه‌هادی‌ها بیشتر است, برای ساخت مبدل‌های HVDC از تعداد زیادی قطعات نیمه هادی به صورت سری استفاده می‌کنند.

سیستم کنترل ولتاژ که با ولتاژ نسبتاً پایینی کار می‌کند و وظیفه انتقال دستورات قطع یا وصل را به دیگر اجزا دارد باید به طور کامل از قسمت ولتاژ بالا جدا شود. این کار عموماً با استفاده از سیستم‌های نوری انجام می‌پزیرد. در یک سیستم کنترل مرکب, قسمت کنترل برای انتقال دستورات از پالس‌های نوری استفاده می‌کند. عمل حمل این پالس‌ها به وسیله فیبرهای نوری انجام می‌گیرد.

عنصر کاملاً کنترل شده را بدون توجه به اجزای تشکیل دهنده, «درگاه» (valve) می‌ناند.

در سیستم HVDC تیدیل از AC به DC و بر عکس تقریباً با تجهیزات مشابهی انجام می‌شود و در بسیاری پست‌های تبدیل, تجهیزات طوری نصب می‌شوند که بتوانند هر دو نقش را داشته باشند. قبل از وصل جریان AC به تجهیزات یکسوسازی ورودی مبدل از تعدادی ترانسفورماتور (ترانسفورماتور سربه‌سر)عبور می‌کند و سپس خروجی آنها به درگاه‌های یکسوسازی وارد می‌شود. دلیل استفاده از این ترانسفورماتورها ایزوله کردن پست تبدیل از شبکه AC و به وجود آوردن زمین (Earthing) داخلی است. در پست تبدیل وظیفه اصلی بر عهده درگاه‌هاست. در ساده‌ترین حالت یک یکسوساز از شش درگاه تشکیل شده است که دو به دو به فازهای AC متصل شده‌اند. ساختمان یکسو ساز به صورتی است که هر درگاه در هر سیکل تنها در طول 60 درجه هادی است و به این صورت وظیفه انتقال توان در هر سیکل 360 درجه‌ای به طور مساوی بین شش درگاه‌ تقسیم می‌شود. با افزایش درگاه‌ها تا 12 عدد می‌توان یکسوساز را طوری طراحی کرد که هر 30 درجه درگاه‌ها عوض شوند و بدین ترتیب ظرفیت یکسوسازی هر درگاه افزایش می‌یابد و هارمونیک‌های تولیدی یکسوساز به شدت کاهش می‌یابند.

 


ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور
 
پالایشگاه نفت تهران در جنوب تهران واقع شده است و شامل دو پالایشگاه شمالی و جنوبی است.
تصفیه در پالایشگاه به دو نوع است:1) تصفیه فیزیکی 2) تصفیه شیمیایی
واحدها در پالایشگاه در دو منطقه قسمت بندی شده اند:
منطقه الف: در این منطقه جـداسازی فیزیـکی که در برج های نقطه اتمسفریک و خلا صورت می گیرد.
منطقه ب: در این منطقه با شکستن و تغییر فرم مولکولها محصولات با ارزشی تولید می شود.
علاوه بر این واحدها، واحدهای جانبی نیز وجود دارد که در آنجا برق و آب و هوا به وسیله دستگاه هایی تولید می شود که عمده ترین وطیفه آن هم تولید بخار پالایشگاه است.
به مجموع منطقه الف و منطقه ب و واحدهای جانبی، واحدهای عملیاتی گفته می شود.
علاوه بر این موارد فوق واحدهای فنی و مهندسی نیز وجود دارد که به بازرسی فنی- مهندسی پالایش و مهندسی عمومی می پردازد.
اولین واحدی که در پالایشگاه مورد توجه قرار می گیرد واحد تقطیر است. خوراک این واحد نفت خام است که از اهواز تامین می شود. این خوراک در کان ها گرم می شود سپس وارد برج نقطه اتمسفریک می شود که در این برج بر اساس تفاوت نقطه جوش مواد سبک و سنگین جدا می شوند محصولات سبک به ترتیب عبارتند از: گازمایع- بنزین خام(که طی عملیاتی به بنزین معمولی تبدیل می شود)- نفت سفید و مقدار گازوئیل . به این ترتیب که با کم کردن فشار نقطه جوش پایین می آید و مواد سریعتر تقطیر می شود در این برج گازوئیل ، آیزوماکس و روغن سازی و اسفالت جدا می شود و این آسفالت ته مانده خلااست. باقیمانده وارد برج خلا می شود که در انجا فشار کمتر از فشار جو است که این به تفکیک آسانتر مواد کمک می کند.
همچنین قیر نیز در سه نوع سبک(قابل استفاده در کف خیابان ها و کوچه ها و ....) ، سنگین (قابل استفاده در کف بزرگراره ها) و. مشتق(برای ایزوله کردن سرویس های بهداشتی) وجود دارد واحد گاز مایع وارد واحد دیگری می شود که در آن جا 3 تا 4 برج وجود دارد و در آن مکان ناخالصی های گاز مایع که شامل مخلوطی از پروپان و بوتان است از آن جدا می شود.
در منطقه الف کاهش گرانروی صورت می گیرد. خوراک این منطقه مواد سنگین است که با کراکینگ گرمایی مولکولهای بزرگ شکسته می شود و ویسکوزیته را کاهش می دهد که این مواد برای سوخت کوره به کار می روند.
در منطقه ب واحدی است که با کاتالیست کار می کند. در این واحد بنزین خام وارد می شود که در راکتورهایی با کاتالیست های مختلف، حلقه های بنزین شاخه داروسیر می شوند.و بنزین تولید می شود که درجه اکتان بالایی دارد.
واحد آیزوماکس:
واحد دیگری به نام آیزوماکس وجود دارد که خوراکش از برج نقطه خلاء تامین می شود. در این واحد محصولات شاخه دار می شوند و محصولات با ارزش تولید می شوند.
نفتا، نفت سفید مرغوب(سوخت جت) و گازوئیل در این مرحله تولید می شود. لازم به ذکر است در همه واحدهای کاتالیتسی تزریق هیدروژن صورت می گیرد.
پس در اینجا به ضرورت وجود یک واحد برای تولید هیدروژن پی می بریم نفت خام چون ناخالص هایی مثل گوگرد و آمونیاکدارد و نیزدر حل مراحل شکستن گازهایی نظیرآمونیاک و سولفید هیدروژن تولید می کند بنابر این وارد واحد تصفیه گاز می شود که در آنجا مواد گوگردی و امونیاک زدوده می شود و سپس به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن گوگرد و آمونیاک زدوده می شود و سپس به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن گوگرد جدا شده، جداگانه به فروش می رسد.
قلب پالایشگاه:
واحدهای جانبی:
در این واحد تولید بخار برای جداسازی محصولات در برج و نیز برای گرم کردن خط ها و لوله ها صورت می گیرد.
دراین واحد اب تولید می شود که برای تهیه بخار به کار می رود بنابراین چهاردیگ بخار در شمال پالایشگاه و چهار دیگ بخاردر غرب و یکی در حال آماده باش قرار دارد.
آب باید خالص باشد زیرا اگر ناخالص داشته باشد هنگام حرارت دادن به صورت رسوب بر روی لوله های دیگ بخار در می آید و آنها را از کار می اندازد.
در ضمن دراین واحد یک سری برج های خنک کننده داریم تا آبی که از خنک کننده محصول گرم شده مجدداً خنک شود که به کمک فن دوباره مورد استفاده قرار می گیرد پس یک سیکل (چرخه) بسته وجود دارد.
سیستم پالایشگاه توسط باد صورت می گیرد پس نیازمند تولید هوا هستیم.
دو واحد عمده دیگر نیز داریم:
1)واحد روغن سازی که در این واحد برش از برج خلا گرفته می شود و طی عملیاتی روغن تولید میشود.
2) واحد تولید آسفالت(قیر): همانطور که اشاره شد خوراک آن ته مانده برج خلا است که به واحد آسفالت می رود و با هوادهی به برش یک سری رزین ها و هیدروکربن های نامطلوب سوزانده می شود و آسفالت و قیر یا ویسکوزیته بالا تولید می شود.
در شرق پالایشگاه واحد مخازنی داریم که مخازنی بر حسب ظرفیت تولید ما وجود دادرد.
مخازن بر دو نوع کروی و استوانه ای وجود دارد که مخازن کروی برای ذخیره نفت مایع است و مخازن استوانه ای خود بر دو قسم اند:سقف ثابت برای محصولات سنگین و سقف متحرک برای محصولات سبک . نکته جالب این است که سقف روی سطح مایع قرار می گیرد تا اکسیژن وارد شود و مثلث آتش تشکیل می شود و آتش سوزی شود.
کنترل پالایشگاه به کمک میزان هوا و شدت جریان است که مورد دوم بهتر می باشد چون در آن تاخیر زمانی وجود ندارد ولی در هوا به خاطر افت فشار این عامل وجود دارد . در پالایشگاه چند دستگاه نمک زدانیز برای جدا کردن آب نمک از نفت خام وجود دارد چون نمک باعث خوردگی و رسوب گذاری می شود.
واحد ازت سازی هم برای تولید نیتروژن وجود دارد.
انتقال جرم در برج همان جدا شدن مواد مختلف از نفت خام است که به دو روش سینی و پکینگ صورت می گیرد و روش پکینگ که مانند سیم ظرفشویی است دارای انتقال حرارت بهتری است.

ارسال شده در توسط جواد ابراهیم پور
<      1   2   3   4   5      >