سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دنیای فناوری و اطلاعاتpolymer (شیمی.نانو.مکانیک.پلاستیک.لاستیک.)


عاشق آسمونی
عاشقان
لحظه های آبی
پرسه زن بیتوته های خیال
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
هو اللطیف

● بندیر ●
مهندسی پلیمر(کامپوزیت.الاستومر. پلاستیک.چسب ورزین و...)
بی عشق!!!
آخرین روز دنیا
مُهر بر لب زده
%% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
کانون فرهنگی شهدا
یک کلمه حرف حساب
روانشناسی آیناز
داشگاه آزاد دزفول
.: شهر عشق :.
بانک اطلاعاتی خودرو
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
پتی آباد سینمای ایران
منطقه آزاد
رازهای موفقیت زندگی
نور
توشه آخرت
عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
گروه اینترنتی جرقه داتکو
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
ایـــــــران آزاد
پزشک انلاین
این نجوای شبانه من است
رویابین
* روان شناسی ** ** psychology *
حباب زندگی
ثانیه
دست نوشته
در تمام بن بستها راه آسمان باز است
مهندسی متالورژِی
دوزخیان زمین
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
mansour13
به دلتنگی هام دست نزن
حقوق و حقوقدانان
هامون و تفتان
قلب خـــــــــــــــــــــــــــاکی
کشکول
وبلاگ تخصصی مهندسی عمران
خبرهای داغ داغ
باران کوثری
عشق صورتی
دنیای بهانه
عشق طلاست
خانه اطلاعات
من هیچم
قدرت ابلیس
غلط غولوت
انجمن مهندسان ایرانی
just for milan & kaka
چالوس و نوشهر
نامه ی زرتشت
دنیای واقعی
تارنما
سامانتا
دختر و پسر ها وارد نشند اینجا مرکز عکس های جدید ودانلوده
محرما نه
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
ماهیان آکواریمی
قدرت شیطان
.... تفریح و سرگرمی ...
عد ل
راز و نیاز با خدا
عاشقان میگویند
جزیره ی دیجیتالی من
خلوت تنهایی
پرسش مهر 9
نـــــــــــــــــــــــــــــور خــــــــــــــــــــــــــــدا
اس ام اس عاشقانه
طوبای طوی
قلم من توتم من است . . .
منتظران دل شکسته
محمدرضا جاودانی
روح .راه .ارامش
اهلبیت (ع)
::::: نـو ر و ز :::::
باور
در سایه سار وحدت
چشمای خیس من
جالبــــــــــات و ....
دنیای پلیمر
کسب در آمد از اینترنت
سخنان برگزیده دکتر شریعتی
شناسائی مولکول های شیمیائی
بانک اطلاعات نشریات کشور
استاد سخن پرداز
لینکستان
سایت تخصصی اطلاع رسانی بازیافت
صنعت خودرو
پلیمرهای نوری
انجمن های تخصصی مهندسی پزشکی
سایت تخصصی پلیمر
مهندسی صنایع پلیمر
فرشته ای در زمین
نجوا
مجلات دانش پلیمر
امام رضا
سکوت شب
برای آپلود مطلب اینجا را کلیک کنید
وبلاگ تخصصی گزارش کار های آزمایشگاه
پشت خطی
بانک اطلاعات نشریات کشور
کتابخانه عرفانی ما
فناوری
بهترین سایت دانلود رایگان
آگهی رایگان صنایع شیمیایی
امار لحظه به لحظه جهان
محاسبه وزن ایده ال
کتابخانه مجازی ایران
مرکز تقویم
عکس هایی از سرتاسر جهان
سایت اطلاعات پزشکی
موتور ترجمه گوگل
پایگاه اطلاع رسانی شغلی

اولین دانشنامه نرم افزار ایران
بانک مقالات روانشناسی
جدول
اپلود عکس
اوقات شرعی
ضرب المثل ها وحکایت ها
متن فینگیلیش بنویسید و به فارس
دانلود نرم افزار
سایت تخصصی نساجی
طراح سایت
مرجع اختصاصی کلمات اختصاری
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه مجازی ایران
این چیه؟
معماری

درسهای مهم برای قبولی در این رشته

ضریب و عنوان درسها اختصاصی رشته مهندسی پلیمر در آزمون سراسری

مواد امتحانی

ریاضیات

فیزیک مکانیک

شیمی

دروس فنی

ضریب درسها در کنکور

4

3

3

1

 

 

فرصتهای شغلی یک مهندس پلیمر ( در حد کارشناسی ) :

امرزه بیش از 50%  قطعات خودرو‌ها از مواد پلیمر‌ی ساخته می‌شود . این در حالی است که شرکتهای خودروسازی همچنان در تلاش هستند تا هر چه بیشتر از مواد پلیمری در ساخت خودروها استفاده بکنند .

باید پذیرفت حتی اگرموادپلیمری فقط در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گرفت ، خبر فوق نشانگر موقعیت شغلی گسترده مهندسین پلیمر در بازار کار بود .

 اما در حال حاضر مو‌اد پلیمری تنها در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در نتیجه موقعیتهای شغلی فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی صنایع پلیمر بسیار گسترده است .

دکتر نازکدست در یک معرفی اجمالی در مورد جایگاه مواد پلیمری در صنایع مختلف و در نتیجه بازار کار فارغ‌التحصیلان این رشته می‌گوید : امروزه مواد پلیمری در صنایع مختلف بسیار پراهمیت هستند برای مثال در صنایع برق ، الکترونیک و مخابرات پلیمرهای مصنوعی به عنوان عایق‌های الکتریکی بسیار مهمی دارند به گونه‌ای که امروزه اگر پلیمرها نباشند ، صنایع برق نمی‌توانند به اهداف خویش دست یابند.

در صنعت پوشاک نیز پلیمرها در تولید پاپوشش‌ها ، تن‌پوششها و کف‌پوششها بسیار مؤثر هستند در صنایع حمل و نقل زمینی ( خودرو سازی ، قطار و . . . ) ، و هوایی ( هواپیما و هلی‌کوپترها ) و دریایی (کشتی‌ها و . . .  ) پلیمرها حضوری چشمگیر دارند و بالاخره در صنایع نظامی ، پزشکی ، کشاورزی و بسته‌بندی مواد پلیمری بسیار گسترده است .

مهندس محسن ادیب فوق‌لیسانس مهندسی صنایع پلیمر نیز در مورد موقعیتهای شغلی این رشته می‌گوید با این که رشته مهندسی پلیمر ، رشته نوپایی است اما به سرعت در حال گسترش و توسعه می‌باشد . چراکه مواد پلیمری آن قدر در زندگی ما نفوذ کرده‌اند که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم با بیشتر اشیایی که برخورد می‌کنیم ، از مواد پلیمری هستند از مسواک یا لوله خمیر دندان گرفته تا جلد کتابی که مطالعه می‌کنیم و یا کفشی که می‌پوشیم و از خانه خارج می‌شویم .

مهندسی پلیمر گرایشی تکنولوژی و علوم رنگ

آیا می‌دانید که امروزه 4 الی 5 درصد از درآمد ناخالص دولتها صرف خوردگی فلزات می‌شود ؟

البته در ایران هنوز آماری در این مورد ارائه نشده است اما کمیته تحقیقات رنگ و خوردگی که زیر نظر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دایر شده است ، معتقد است که از دیرباز یکی از معضلات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ، مشکلات ناشی از خوردگی مخازن و لوله‌ها بوده است .

حال برای مبارزه با این مشکل چه باید کرد ؟

بدون شک پاسخگویی این مشکل متخصصان رشته تکنولوژی و علوم رنگ هستند زیرا یک بخش مهم از دروس این رشنته در مورد پوشش دهی ( یکی از راههای مبارزه با خوردگی ) می‌باشند .

دکتر علی اصغر رسایی استاد رشته پلیمر دانشگاه امیرکبیر در این باره می‌گوید : دروس رشته تکنولوژی و علوم رنگ در دوره کارشناسی به دو بخش تقسیم می‌شود . یک بخش در مورد سنتز مواد رنگزا است که کاربردی آن در صنعت نساجی ، چاپ و چرم سازی می‌باشد و بخش دوم پوشش دهی است که روی سطوح فلزی و یا غیر فلزی مانند پلیمرها ، چوب یا بتن استفاده می‌گردد .

مهندس مریم حسینی دانشجوی فوق لیسانس پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ دانشگاه امیرکبیر در این باره می‌گوید : در رشته تکنولوژی و علوم رنگ با توجه به مکان و محیطی که رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد ، خواص رنگ پیش‌بینی شده و فرمولاسیون رنگ با توجه به آن خواص تهیه می‌شود .

فرصتهای شغلی یک مهندس پلیمر گرایش تکنولوژی در علوم رنگ ( در حد کارشناسی ) :

همه ساله در جهان هزاران تن رنگینه مصنوعی تولید می‌شود . اگر بخواهیم فقط برای رنگرزی الیاف ، به جای رنگینه‌های مصنوعی از رنگینه‌های طبیعی استفاده کنیم مساحتی چند برابر کره زمین برای کاشت گیاهان رنگی لازم است .

این نشان دهندة گستردگی بازار کار فارغ‌التحصیلان مهندسی پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ است که می‌توانند در کارخانجات رنگ سازی به تولید رنگینه‌های مصنوعی بپردازیم .

از سوی دیگر بازار کار فارغ‌التحصیلان این رشته تنها شامل کارخانجات ساخت رنگ نمی‌شود در توزیع این سخن ، دکتر رسایی می‌گوید : امروزه صنعت پوشش دهی بسیار گسترش یافته است تا جایی که در کنار هر صنعت مادر حتماً یک صنعت پوشش دهی حضوری فعال دارد . مثلاً در یک اتاق هزاران قطعه است که اکثر آنها پوشش دهی شده‌اند . از دگمه‌های یک پیراهن و سگک کفش گرفته تا دستگیره درها.

دکتر نازکدست نیز در این باره می‌گوید فارغ‌التحصیلان مهندسی پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ می‌توانند در دو زمینه عمده فعالیت بکند که یکی از آنها طراحی فرمول و ساخت رنگ و دیگری طراحی و ساخت پوششها خود به دو بخش پوششهای صنعتی مثل ضدخوردگی و پوششهای تزئینی مانند رنگ درها و دیوارها تقسیم می‌شوند .

توانایی‌های فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پلیمر

واحدهای کارگاه و آزمایشگاه در هر دو گرایش مهندسی پلیمر اهمیت به سزایی دارند به همین دلیل این رشته باید قوی بوده و تحمل ساعتها کار در آزمایشگاه داشته باشد .  

مهندس مریم حسینی در ادامه سخنان خویش می‌گوید : برای مثال دانشجویی که در گرایش تکنولوژی و علوم رنگ تحصیل می‌کند باید حساس نباشد و تحمل بوی مواد شیمیایی مختلف را داشته باشند و یا بیماری کوررنگی نداشته باشد تا هنگام ساخت رنگ دچار مشکل نگردد .

مهندس محمود کثیریها نیز با اشاره به ارتباط نزدیک مهندسی پلیمر با شیمی می‌گوید : یک پلیمریست نمی‌تواند با شیمی بیگانه باشد یعنی باید شیمی را بداند تا بتواند پلیمر را بفهمد . همچنین این رشته مثل همه رشته‌های مهندسی نیاز به ریاضیات قوی دارد و بالاخره دانشجوی این رشته باید به زبان انگلیسی مسلط بوده وطریقه استفاده از رایانه نیز بداند چون برای دسترسی به جدیدترین اطلاعات در این رشته باید از شبکه اینترنت استفاده کرد .

مهندس محسن ادیب نیز با اشاره در این رشته می‌گوید داوطلبانی که به کاربردهای شیمی آلی علاقمند هستند به احتمال قوی به رشته پلیمر نیز علاقمند خواهند شد هر چند که ردپای مهندس پلیمر در کتب درسی حتی کتابهای شیمی بسیار کم رنگ می‌باشد .

دکتر رسایی نیز لازمه موفقیت در مهندسی پلیمررا علاقمندی به سه درس ریاضی ، شیمی و فیزیک می‌داند و در ادامه می‌گوید : خوب است داوطلبان آزمون سراسری بدانند که بخش پوشش‌دهی و رنگ گرایش تکنولوژی و علوم رنگ تقریباً خشن است چرا که باید در آزمایشگاه برس کشید ، آهن برید و سطوح فلزی را تمیز کرد اما قسمت سنتز این رشته حالت فوق را ندارد چون به زبان ساده سنتز چیزی شبیه به آشپزی است . یعنی برای ساخت یک رنگ مواد مختلف را با یکدیگر مخلوط می‌کنند .

مشکلات شغلی

گمنامی رشته مهندسی پلیمر یکی از مشکلاتی است که بیشتر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته از آن سخن می‌گویند آنها معتقدند که بیشتر مدیران صنایع و شرکتهای دولتی و خصوصی از کارآیی مهندسان پلیمراطلا عی ندارند.    

مهدیه رضایی در این باره می گو ید: در بسیاری از شر کتها یک لیسانس شیمی کار یک مهندس پلیمر را انجام می دهد و جالب این است که هر شرکتی که یک مهندسی پلیمراستخدام کرده تازه به کارآیی فارغ‌التحصیلان این رشته پی‌ برده است چرا که فارغ‌التحصیلان رشته شیمی طراحی فرمولاسیون را نمی‌خوانند و تازه بعد از ورود به بازار کار اطلاعاتی را که یک مهندس پلیمر طی 4 سال تحصیل به دست آورده است ، با کار و تجربه در صنعت به دست می‌آورند .

منابع و ماخذ

یکی از منابع مهم برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد رشته منهدسی پلیمر در هر دو گرایش ، انجمن‌های علمی و صنعتی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند . به همین دلیل ما در اینجا نام ونشانی چند انجمن علمی که می‌توانند اطلاعات بیشتری را در اختیار شما بگذارند ذکر می‌کنیم .

پژوهشگران پلیمر ایران

نشانی : تهران ، کیلومتر 15 بزگراه تهران کرج ، بلوار پژوهش ، شهرک پژوهش . تلفن : 6026500

انجمن خوردگی ایران

نشانی دفتر مرکزی : تهران ، خیابان فرصت ، پلاک 71 ، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران ، اتاق شماره 329 ، صندوق پستی 3516/15815 ـ تلفن : 8827334


ارسال شده در توسط ملیحه ماندنی پور