پژوهشگران کشور موفق به دستیابی به دانش فنی تولید سرامیکهای پیشرفته ای شدند که دارای خواص الکتریکی و کاربردهای صنعتی هستند.

حسین صادقی - معاون پژوهشی و علمی شرکت ایتاکو  افزود: با توجه به اهمیت این نوع سرامیکها در حال حاضر محققان کشور موفق به تولید نوعی سرامیک پیشرفته شدند که پس از فرآوری، قابلیت اضافه شدن به مواد اولیه فلزات را نیز دارند.

وی با تاکید بر اینکه با اضافه شدن این مواد به فلزات می توان از آن در ساخت آلیاژها استفاده کرد، افزود: سرامیک تولید شده دارای کاربردهای وسیع صنعتی است. این نوع سرامیک در صنایعی چون خودروسازی، هوا فضا، صنایع الکترونیکی، ذوب فلزات و تولید آلیاژهای خاص کاربرد دارد.

این پژوهشگر اضافه کرد: این سرامیکها در ساخت قطعات موتورهای جت و صنایع نظامی کاربرد وسیعی دارد. ضمن آنکه در صنایع ریخته گری فلزات مانند ساخت کوره های ذوب آهن، ذوب آلومینیوم و مس و خطوط انتقال مواد مذاب مورد استفاده قرار می گیرد.

صادقی افزود: سرامیکهای پیشرفته به دلیل برخورداری از ویژگیهایی چون پایداری در دماهای بالا، استحکام زیاد و مقاومت بالا در برابر خوردگی، خواص مغناطیسی و الکتریکی خاص و منحصربه فرد چون پیزوالکتریسیته، ابررسانایی و عایق و یا نیمه هادی بودن در بسیاری از صنایع در لیست اجزای بسیار مهم و استراتژیک قرار دارند. 

وی اظهار داشت: در 60 سال اخیر در دنیا در خصوص 25 گروه مختلف از سرامیکهای پیشرفته تحقیقات وسیعی صورت گرفته و بسیاری از آنها به تولید رسیده است.

معاون پژوهشی و علمی شرکت ایتاکو  گفت: در سالهای اخیر شکوفایی و گسترش صنایع الکترونیک و همچنین کاربرد وسیع سرامیکهای پیشرفته در صنایع مربوط به تکنولوژی پزشکی و خودرو ‌سازی موجب رشد چشمگیر بازار سرامیکهای پیشرفته شده و اکنون این سرامیکها رقمی حدود 50 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده‌ است.

وی افزود: این بازار از نرخ رشد سالانه ا‌ی در حدود 6 تا 7 درصد برخوردار بوده و پیش بینی می شود که نرخ رشد آن در سالهای آینده همچنان افزایش یابد.

صادقی سرامیکها را از جمله مواد اولیه صنایع دانست که دارای کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف هستند و گفت: این ماده هر چند که در اروپا از سال 1880 تولید و کاربردهای صنعتی یافته است ولی در کشور ما شناخته شده نسیت و این عامل سبب شده است که بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز صنایع از خارج وارد شوند.