میر بهراد خامسی و تصویری از میکروپرنده ابداعی

استاد ایرانی دانشگاه «واترلو» کانادا با همکاری گروهی از محققان کانادایی موفق به ابداع نخستین میکروربات پرنده در جهان شد.

، دکتر میر بهراد خامسی، استادیار دانشگاه واترلو کانادا که هدایت پروژه طراحی و ساخت این میکروربات پرنده را بر عهده داشته درباره این دستاورد تکنولوژیک گفت: این میکروربات‌های پرنده می‌توانند اشیا و تجهیزات را مخصوصا در طول مدت جراحی‌ها و برای کاربردهایی در مقیاس میکرو دستکاری کرده و یا تغییراتی را که لازم باشد روی آنها اعمال نمایند.

رییس ایرانی آزمایشگاه میکرورباتیک ماگلیو در دانشگاه واترلو خاطرنشان کرد: این اختراع جدید باعث می‌شود پژوهشگران روی عملیات بسیار ظریف و حساس و در مقیاسهای بسیار کوچک کنترل بیشتری داشته باشند و به آنها امکان می‌دهد که اشیاء کوچک را با دقت و ظرافت بیشتری جابه جا کرده و جاسازی کنند.

در این پرنده جدید رباتیک از فن‌آوری MEMS (سامانه‌های میکرو الکترومکانیکی) استفاده شده و انرژی آن از یک میدان مغناطیسی تامین می‌شود.

ربات پرنده با نیروی خود به نیروی جاذبه غلبه می‌کند و در نتیجه می‌تواند به پرواز در آید.

به گفته دکتر خامسی، این وسیله ظریف برای عملیاتی چون میکرومونتاژ در قطعات مکانیکی، کنترل نمونه‌های بیولوژیک و حتی انجام جراحی‌ها در مقیاس میکرو سودمند و قابل استفاده خواهد بود.

وی افزود: یک منبع نیروی خارجی قدرت مانور وسیله را افزایش داده و به آن امکان می‌دهد موقعیت ربات را در فضای سه بعدی و پیچیده بسیار آسانتر از رباتهای خزنده و رونده تعیین کند.

خامسی تصریح کرد: ما برای اولین بار در جهان توانستیم چنین ربات پرنده مجهز به میکرو گیره‌ها را طراحی کنیم. این روبات می‌تواند به درون هر فضایی وارد شود و مواد بسیار خطرناک زیستی را کنترل کند یا در اتاقهای خلاء کار انجام دهد.

وی تصریح کرد: از آنجا که نیروی لازم برای کار ربات از خارج تامین می‌شود، لذا میکروربات نیازی به حمل یک منبع انرژی یا کنترل کننده ندارد، لذا قدرت مانور آن افزایش می‌یابد .

گفتنی است، دکتر خامسی، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک و تولید در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته مکاترونیک در دانشگاه میای ژاپن و دوره پست دکتری را در دانشگاه آلبرتا پشت سر گذاشته است.